Константин Занков, главен експерт в Института за анализи и оценки в туризма:

Повече туристи идват у нас заради Председателството

МАГДАЛЕНА КОВАЧЕВА - петък, 08-12-2017 - 08:00

За българите са атрактивни коледните базари във Виена, Будапеща и Прага * За зимния сезон очакваме около 1,7 млн. чужденци

- Г-н Занков, в края на годината е време за равносметки. Каква оценка ще дадете на българския туризъм за 2017-та?

- Като цяло можем да кажем, че тази година е успешна за туризма и се наблюдава положителен тренд. Според официалните данни през първите девет месеца на 2017 г. приходите от международен туризъм възлизат на приблизително на 6 млрд. лева. Имахме добър летен сезон, както и есенен. Това се дължи основно на нискотарифните авиокомпании, които навлязоха в България през тази година и докараха повече европейски туристи, основно за културно-познавателен туризъм. Aко трябва да обобщим - да, имаме положителен растеж, но определено не е това, което трябва да се случва и кaквито са целите ни за развитие на туризма в България. Средно-годишната зaетост на леговата база е изключително ниска и така се получава, че имаме ясно изразени високи сезони, в които сме пълни и други, в които имаме малко резервации и като цяло нисък среден престой на гостите. Така че именно това е причината, поради която трябва да се стремим да развиваме устойчив туризъм през цялата година.

 

- Идват празници. Накъде ще се отправят българите за Коледа и Нова година?

- За Коледа българинът обича да си бъде предимно в България, основно при близки, роднини и приятели. Но в последните две години се откроява една тенденция и доста хора започват да пътуват. Те основно избират балнео и спа хотели в дестинации като Сандански, Велинград и Хисаря. Същевременно има и такива, които се отправят към зимните ни курорти и отсядат в къщи за гости. Преди Коледа доста атрактивни са и коледните базари във Виена, Будапеща, Прага, както и в големитe немски градове. Говорейки за Нова година, хотелите у нас вече са почти разпродадени, но все още могат да се намерят места на пазара. И за посрещане на 2018-та година интересът е насочен основно към зимните и спа курортите, но има и заети хотели по морето, защото предоставят доста атрактивни празнични програми в комбинация с добри ценови оферти. Така че дори по морето ще има туристи, които ще почиват по Нова година.

За чужбина има доста разнообразни предложения, но всичко зависи от профила на туриста и от пазарния сегмент, за който говорим. От една страна дестинация Сърбия е една от най-продаваните заради хубавата храна, начина на празнуване и близката локация. Гърция, Македония и Турция също са традиционно избирани от сънародниците ни. Много атрактивни предложения има и за самолетни екскурзии в европeйските градове като например Мадрид, Лондон, Рим, Барселона. Разбира се, има и хора, които успяват да съчетаят празниците с обиколни турове и ваканции до екзотични дестинации.

 

 

- Ще има ли чужденци, които ще празнуват у нас?

- Да, традиционно и тази година ще има. В навечерието на зимния сезон очакваме около 1,7 млн. чужденци до края на март. Около 10% от тях (170-180 хил.) ще дойдат за ски ваканции и съответно около 285 хил. ще бъдат българите в ски курортите ни. Чужденците, които посещават страната ни, избират както ски почивките, така и балнео, спа, културно-познавателен и други форми на туризъм. Знаете, че в началото на 2018 г. предстои България да поеме Председателството на Съвета на Европейския съюз. Очакваме около 35 хил. делегати, което също ще допринесе за популяризирането на страната ни като дестинация.

 

- Българското Министерство на туризма е първото в света, което пуска услуга с възможност за директно споделяне на туристически обекти чрез Chat Extension на Viber. Как тази идея ще помогне за развитието на родния туризъм?

- Идеята е креативна. Този маркетингов канал обаче трябва да бъде част от цялостна маркетингова стратегия за развитие на България като туристическа дестинация. Трябва да сме наясно какво целим с подобен тип маркетинг инструменти и пред какви пазари ще се рекламираме. Идеята е добра, но всичко зависи от изпълнението и с какви други методи на дигиталния маркетинг ще бъдат комбинирани, за да имаме целенасочен и ефективен маркетинг на държавата ни.

 

- Ще се рекламираме пред чужденците и с 12 винено-кулинарни дестинации. Представлява ли интерес това за чуждите туристи? А за българите?

  • - Това е шанс България да се превърне в дестинация за туризъм през четирите сезона. Виненият и кулинарният туризъм може да бъдат съчетани както с различни хобита, така и с други интереси, които обогатяват общата култура на пътешествениците. Определено нашата страна има какво да предложи, тъй като имаме традиции във винопроизводството и вкусна и атрактивна кухня, високо ценена както от българите, така и от чужденците. Туристическият продукт е хибрид от множество видове преживявания и съответно форми на туризъм. По този начин и с правилна комуникационна кампания със сигурност можем да вдъхновим още повече чуждестранни туристи.

 

- По какви други начини можем да популяризираме България?

- Съществуват много различни възможности. Доста неща можем да направим, за да развиваме туризма в държавата ни. На първо място ни трябва адекватна маркетингова стратегия, където да са детайлно разписани цели и инструменти, на база проучвания и анализи за развитието на българския туризъм. Трябва да имаме планиран и фокусиран маркетинг. Също така трябва да бъде актуализиран и поддържан националният туристически портал на страната ни и да присъстваме ефективно в социалните медии. Нужно е да имаме и туристически представителства и маркетинг активности на основните ни целеви туристически пазари.

 

- Има ли нещо, което ни липсва, или с което отблъскваме туристите от нашата страна?

- Има доста нещата, които можем да подобрим. Едно от тях е

  • когато дойде един турист в България, да остане максимално повече време – да посети повече забележителности, да види повече атракции. От съществено значение е и инфраструктурата, която да позволява по-лесно придвижване до различните обекти. Ще дам пример с Турция. Там летните хотели още през пролетта започват да приемат ученически групи, спортни лагери и т.н. Просто те стимулират и този вид посещения, за да пълнят легловата си база. Есента пък разчитат на специализирани групи и различни събития и конгреси. С това искам да кажа, че има много добри чуждестранни практики, от които можем да се учим, както и да създадем свои такива, използвайките уникалните ни културни, исторически, природни забележителности в съчетание с фолклора и традиционни занаяти и фестивали.

 

- Защо все по-малко българи избират родното Черноморие и очаквате ли догодина тази тенденция да се повтори?

- Не можем да поставяме всички под общ знаменател. Българският турист остава основен генератор на приходи за местната икономика и след него се нареждат всички останали пазари. От една страна трябва да отчетем факта, че българинът обича да пътува и да посещава чужди дестинации. Напоследък доста хора избират да почиват по няколко пъти в сезона, но за по-кратки почивки – един път на Черно море, след това за уикенд някъде другаде.

 

- Доста въпроси се повдигат и около липсата на кадри и работна ръка. Очаквате ли ситуацията да се подобри през новата година?

  • - В близко бъдеще не, но трябва целият бранш да се стремим към решаването на този проблем. Може да кажем, че туризмът е един от секторите, в които човешкият фактор е изключително важен и с изявен недостик. Работещите и предприемачите в сектора трябва да бъдат мотивирани и удовлетворени. А проблемът с липсата на кадри се дължи от една страна на факта, че сезоните са кратки, а и възнаграждението в много случаи e ниско. От друга страна обучението на персонала трябва да се подобри и постоянно надгражда.

 

 

- Традиционно повече внимание се обръща на летните и зимните морски курорти, а останалите градове остават някакси в периферията. Какво трябват да направят те, за да привличат повече туристи?

- Всяка дестинация е уникална сама по себе си. Не може да се каже, че за всички градове има едно универсално решение. Някои са ориентирани към бизнес туризма, други към индустриалния, а трети към екологичния. Туристите и от България, и от чужбина са привличани от различни събития в конкретните градове. Например, фестивалите и съборите са уникални атракции и са специфични за страна ти. Така, че ако бъдат промотирани правилно и достигнат до конкретната аудитория, със сигурност ще бъдат привличани повече и повече туристи.

 

  • Какви са вашите очаквания за туризма през 2018 г.?

  • Очакванията са ми добри. През първата половина от годината очакваме по-голям ръст, заради Председателството. Нискобюджетните авиокомпании също ще продължат да оказват положително влияние на туристопотока. Трябва да продължаваме да се развиваме и да популяризираме България като туристическа дестинация през цялата година.

Визитка:

- Константин Занков е предприемач, консултант и анализатор  в туристическия сектор. 

- Има опит в управлението на различни направления в туристическия бизнес

- Главен експерт към Институт за анализи и оценки в туризма и основател на компанията Travel Mind.

- Завършил е бакалавърска степен „Туризъм“ и магистърска степен „Бизнес администрация“. Специализира своята дейност в маркетинг управление

-Професионалните му интереси са свързани основно с маркетинг, технологии и иновации в туристическия сектор.  Той е обучител и лектор по теми свързани с маркетинга, мениджмънта и предприемачеството

 

 

 

 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.