Богомил Николов, председател на асоциация „Активни потребители“:

Синтетичен оцет разваля туршиите

Яна Йорданова - сряда, 06-09-2017 - 19:00

Търговци ни пробутват изгнили чушки в чували * Въпреки че храните в детските градини са по стандарт, никой не ги проверява

- Г-н Николов, ново изследване показа, че всеки втори българин не познава правата си като потребител. Как си обяснявате това?

- Не съм изненадан от този факт, като причините са няколко. На първо място няма как хората да са запознати с всички правила, тъй като законодателството е обемно и сложно. Второ, самите потребители смятат, че някой друг трябва да защитава правата им - организации или агенции, а не самите те. Това е погрешно схващане, защото най-добрият инспектор на пазара е самият потребител.

  • - Проблемът обаче не е ли в това, че самите потребители смятат тази битка за предварително изгубена и че няма да има полза от жалбите им?

- Напротив, но са по-склонни да загубят интереса си, отколкото да търсят сами правата си. Предпочитат да се оплачат някъде, пък да става каквото ще.

  • - Как могат да бъдат защитени правата ни, като имате предвид и последния пример с опасен яйчен прах, както и двойния стандарт при храните, на който ставаме свидетели?

- Важното е да има повече прозрачност. В този смисъл е добре, че избухна такъв скандал. В противен случай подобна практика можеше да продължи с години. Все пак това означава, че надзорът си е свършил работата в някакъв момент. И ако надзорът умее да прави добра оценка на риска, той ще е много по-ефективен. Често сме били свидетели на безсмислени проверки, които не водят до нищо. Например много рискови места не се проверяват.

  • - Кои например и какво точно имате предвид - да се затегне контролът ли?

  • - Не да се затегне, а да е по-ефективен. Например миналата година си спомням агенцията по храните обяви, че е тествала няколко марки сирене и че е открила немлечни мазнини само в три. В същото време такива тестове не са направени в нито една детска градина или училищен стол, където според нас щяха да бъдат открити много повече такива продукти. Затова казах, че оценката на риска е много важна.

  • - Но нали точно в детските заведения контролът е завишен? Смятате ли, че трябва да има още по-стриктни проверки в тях?

  • - Да. Доколкото имам информация, дори такива почти не се извършват.

  • - Имате ли сигнали от родители?

- Родителите обикновено се притесняват да предприемат нещо. Те не са активни. Но трябва да имате нещо предвид - нарушителите винаги се целят в слабите места на системата. Когато е известно, че в тези заведения няма проверки, е логично да се насочат точно там.

  • - Но самите родители притесняват ли се за качеството на храните, които се дават на децата им в градините?

  • - Според мен да, но не предприемат нищо. Редки са случаите, в които ни търсят. Вярно е, че храната в градините е стандартизирана, но не е проверена.

  • - Къде смятате, че са злоупотребите, при кои продукти?

  • - Най-вече при млечните продукти, тъй като при тях имаше много злоупотреби през последните няколко години. Те са най-рискови. Дори наскоро от проучване стана ясно, че у нас са внесени десетки хиляди тона палмови мазнини. Те са отишли някъде все пак.

  • - Вече сме в сезона на приготвянето на зимнините, какво трябва да имат предвид потребителите? Още повече че наскоро стана ясно, че всяка трета везна по пазарите не отговаря на изискванията.

  • - Най-вече трябва да внимавате за оцета. Ако приготвяте туршиите със синтетичен оцет, ще се развалят. Колкото до проблема с кантарите той не е от вчера, но тук носят отговорност и самите потребители. На всеки пазар има контролна везна, но колко от нас си проверяват количеството на закупената стока? Почти никой не го прави, а трябва.

  • - Тук става дума за оцет менте или за имитиращ продукт?

- За имитиращи продукти, които се купуват заради по-ниската цена. Но така може да похабите цялата зимнина.

- Какви са рисковете при покупка на зеленчуци?

- За съжаление търговците прилагат някои хитрости, когато продават зеленчуците в чували. Поставят най-отгоре качествени, а вътре може дори да са изгнили. Това се среща често при продажбата на чушки.

  • - Като имате предвид историята със свалените пътници от самолетната компания заради дублиране на резервации, това често срещана практика ли е и какво да правим в такава ситуация?

  • - Тук искам да изтъкна, че се ползваме с много добри права в такива ситуации. Просто трябва да ги отстояваме. Ако от компанията отказват на пътник да се качи на борда, въпреки че е с билет, това означава, че има право на парично обезщетение - от 250 до 600 евро в зависимост от разстоянието на полета. Дори когато продажбата на билети надвишава местата в самолета, компанията трябва да потърси доброволци, които се отказват от билета си срещу обезщетение. Но те обикновено не го правят, защото по-скоро нямат намерение да плащат тези обезщетения. И така не допускат до борда тези, които са пристигнали последни. Също така трябва да бъде осигурена храна и напитки на пътника, понякога и нощувка.

  • - Трябва ли тогава да внимаваме, когато ни предлагат евтини услуги?

- Според мен това не важи конкретно за самолетните компании. Може би важи за други услуги, но не и при полетите, тъй като там всичко е стандартизирано. Така че цената не би трябвало да оказва влияние.

  • - Имате ли вече оплаквания от провалени почивки?

- Това лято са по-малко в сравнение с други години. Но все още е рано, обикновено хората подават сигнали към октомври. В повечето случаи се оплакват по-късно. Но има оплаквания за качеството на обслужване, най-вече от намръщен персонал. За ол инклузива пък едва ли някой има вече илюзии, че ще получи качествена храна.

  • - Възнамерявахте да изследвате сладката и конфитюрите, които се предлагат на пазара. Кога ще правите тестове и какви са опасенията ви?

  • - Искаме да проверим дали количеството плод съответства на нормите, тъй като си има стандарт. Може би това ще стане след около месец. Засега не мога да дам повече информация.

 

Визитка:

Богомил Николов е доктор по икономика от УНСС и магистър по политология и стопанско управление от СУ „Св. Климент Охридски“ и университета „Еразмус“ в Ротердам

Изпълнителен директор на Българската национална асоциация „Активни потребители“ от 1999 година насам

Член е на Икономическия и социален съвет и Европейския икономически и социален комитет


 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.