Димитър Костадинов, управител на „БДЖ – Пътнически превози“

Догодина ще ремонтираме всички мотриси на БДЖ

НИКОЛЕТА ЦВЕТКОВА - вторник, 24-01-2017 - 21:00

  • Тогава вече ще е изплатен дългът за тях

  • Съдия-изпълнител може всеки момент да ни запорира сметките

  • Ще възстановим до края на седмицата нормалното движение на влаковете

 

- Г-н Костадинов, вече месец сме в капана на студа. Колко са отменените влакове и къде са най-проблемните участъци?

- Искам да отбележа, че спирането на влаковете е само в резултат на ограничаване на движението на някои линии заради снегонавяване и заледяване. Участъците, в които са спирани композициите, са предимно в Североизточна България и Подбалканската линия, където също имаше сериозни проблеми с преспи по линиите. Участъците, по които не е имало движение, са Самуил - Силистра, Добрич - Кардам, Бургас - Варна, Бургас – Ямбол, Бургас - Сливен, Сливен - Карлово. По тези дестинации не е имало пътнически влакове, а хората са превозвани с бързите. Работим по връщане на нормалния график на движение, като вече са пуснати влаковете по направленията Бургас – Варна и част от тях по маршрутите около Ямбол и Сливен и Сливен – Карлово. Средната натовареност на пътническите влакове, които се движат по тези направления, е между 30-40 пътници на композиция. Приблизително с около 5 на сто са намалели съставите, които се движат по цялата железопътна мрежа в страната в дните на тежки зимни условия. А дали ще има допълнителни спирания заради очакването обстановката пак да се усложни, все още не може да се каже. Това се решава на момента.

- Излезе информация, че 20 локомотива са повредени от сблъсъци в преспи. Какви са щетите и колко ще струват ремонтите?

- Основните проблеми не са сериозни, но трябва технологично време, за да бъдат отстранени, което се увеличава, заради натрупването на много машини за ремонт. Има локомотиви, които са със замръзнали системи, има натрупан сняг, който трябва да се отстрани, и да се види какви са щетите. Сред основните повреди са счупвания на покривно оборудване в резултат на замръзване на контактната мрежа, счупени фарове от висулки, скъсани части от ходовата система на локомотива. Над 40 случая имаме на блокирани подкошови вентилатори, следствие на това снегът се натрупва вътре в локомотива. Няма липсващи части, затрудненията и забавянията на ремонтите са само заради лошото време. Възстановяването им няма да доведе до сериозни разходи на компанията, защото повредите не са големи.

Очакванията ни са локомотивите, повредени от снега, да бъдат ремонтирани до края на тази седмица, за да влезем отново в нормален график.

125 локомотива и мотрисни влакове са необходими ежедневно, за да се подсигури движението на 600 композиции. Имало е моменти, в които около 30% от тях се нуждаят от ремонти, което води до известни затруднения в работата.

- До къде стигна разследването на инцидента на гара Илиянци?

- Още миналата седмица е изпратено писмо до министъра на вътрешните работи. Правим всичко, което е в нашите възможности. Опитахме се да разгледаме всички записи както от камерите на гарата, така и телевизионните репортажи. Още повече, че имахме и друг инцидент, при който група пътници нахлу при диспечери. Това, което сме установили, е, че голяма част хората се повтарят и при двата случая. Аз не мога да направя изводи, защото това не е в компетентностите на железницата. За това си има други институции, които трябва да се произнесат дали има умисъл. Информирали сме органите и се надяваме да няма други подобни инциденти, защото те застрашават живота на хората. Как и дали ще бъдат наказани хората също не е в нашите правомощия.

Може би е добре да се поговори малко за направлението София - Мездра, което е една гореща точка. Сутрин от 5,00 ч. до 10,30 ч., когато хората отиват на работа, има 11 влака в отсечката. Във времето между 7 ч. и 8,30 на всеки половин час в София пристига по една композиция. Искам да кажа, че това е честота, която може да се сравнява с интервалите на движение на градския транспорт. Другото важно обстоятелство е цената на билета в участъка София – Своге, която е 2,30 лв., и е почти колкото цената на билетчето в градския транспорт.

- Казахте, че са гледани записи, какво показаха те?

- Поставихме задача на колегите от вътрешна сигурност да изгледат какво показват всички репортажи по телевизията, както и камерите на железопътната компания, които са около гарата. Но друго не мога да коментирам в тази посока, защото се води разследване и има компетентни органи.

- Какво информирахте в писмото си МВР?

- Информирахме за случая на гарата и изразихме нашите притеснения, че инцидентът можеше да предизвика много по-сериозни последици.

Ежедневно се срещат нашите звена от вътрешна сигурност с представителите на полицията и жандармерията. Запознати са със ситуацията. Имаме споразумение с жандармерията, като сме описали най-проблемните влакове, където имаме нужда от тяхната помощ. И едни от проблемните влакове са именно София – Мездра, те са натоварени и се създават трудности при извозването. Подобни инциденти като последния сме имали и през друго време от годината.

- Ще има ли промени в разписанието през лятото заради ремонти, които ще се правят по инфраструктурата?

- Разписанието е направено така, че да се предвидят ремонтите, които се очаква да се извършват през годината. Подготовката му стъпва на доклади на Национална компания „Железопътна инфраструктура“, така че да е постоянен за цялата година.

Относно подвижния състав, това, което има нужда от ремонти и е с изчерпани възможности, е изведено от експлоатация и стои в резерв. Това, което в момента се ремонтира, е заложено в програмата и работата по него продължава. Въпросът е, че обновяванията, които правим в последните 25 години, са в ограничен цикъл. Това означава, че големите ремонти, които трябва да бъдат извършени, не се правят, а се извършват само тези, които са крайно необходими, т.е. когато нещо се счупи, се подменя. По този начин надеждността на локомотивите намалява и повредите се увеличават. Затова сме предвидили тези големи капитални ремонти за локомотиви и основни ремонти на мотрисни влакове.

- Стана ясно, че тази година има падеж и компанията трябва да плати 62 млн. лв. края на март. Ако концесията на летище София не се случи, откъде ще дойдат парите?

- Проблемът с мотрисните влакове, които трябва да се изплатят на KFW, трябва да приключи през март следващата година. Според плана за погасяване на задължението през 2017 г. и 2018 г. то ще бъде изплатено. Остава да бъдат внесени за двете години още около 53 млн. лв., като те се покриват от капиталовите трансфери, които дружеството получава, на година те са около 35 млн. лв. Проблем при плащанията няма, но те се правят за сметка на ремонтите и капиталови разходи.

Тази година имаме падеж и на още едно задължение от 40 млн. лв, които трябва да изплатим в края на март и от които по-голямата част са за спалните вагони втора употреба. С изплащането на заемите ще се освободи финансов ресурс, който ще ни позволи да започнат по-големи ремонти.

Затова сме предвидили тази година да се изберат фирми, които да извършат обновяването, а реалните плащания и дейности ще има през следващата година.

По отношение на заемите с облигационерите, които се дължат от холдинга, дружеството е съкредитоискател. То е осъдено и съдия-изпълнител може всеки момент да запорира сметките на „Пътнически превози“, което е големият риск за компанията.

- Какво включва търгът за ремонти, който е обявен, и на каква стойност е?

- Индикативната цена за ремонта и поддръжката е 137 млн. лв. Заложили сме основните ремонти да се платят в рамките на 5 години за извършване на техническа поддръжка на дизелови мотрисни влакове серия 10 и електрически мотрисни влакове серии 30 и 31.

Ремонтите включват основен ремонт на дизеловите мотрисни влакове, за които договорът е изтекъл и не се поддържат от 2008 г. Те са в най-тежко състояние, защото са с 3 пъти по-голям пробег от този, при който трябва да се направи основно обновяване. Това не се отразява на безопасността на движението, а на надеждността. След ремонта се очаква да имаме 22 дизелови мотриси, които са напълно достатъчни на нуждите на железницата, а в момента разполагаме със 17. Поръчката предвижда освен основен ремонт и 5 години пълна поддръжка.

Нужно е обновяване и на електрическите мотриси. Освен него искаме и допълнителни дейности, като пребоядисване и интернет, така че да има добро качество.

Най-голяма нужда имаме от мотрисни влакове, които да се движат по късите и крайградските линии. Сега заради липсата те се обслужват от локомотиви, което губи много време и струва много повече. В момента изпитваме необходимост от крайградски мотриси, които са в порядъка на 20-30 броя и които заменят излезлите от експлоатация 32 серия руски мотриси. Стратегията за оздравяване и развитие на дружеството включва закупуване на нови 15 броя мотрисни влакове, които да се движат по линиите около София и Бургас и също така 40-50 локомотива е необходимо да преминат капитални ремонти, за да обслужват всички останали направления.

 

ВИЗИТКА

Димитър Костадинов притежава магистърски степени по маркетинг от УНСС, гр. София и социална педагогика от СУ „Св. Климент Охридски“

Кариерата му в „Холдинг БДЖ“ ЕАД започва през октомври 2009 г., когато е назначен на длъжност директор на Дирекция „Обща администрация“. От юли 2011 г. заема длъжността на директор на Дирекция „Маркетинг и продажби” в „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД. А от октомври 2010 г. до юни 2013 г. е председател на Съвета на директорите на „БДЖ – Булвагон” АД.

Поста управител на „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД заема от ноември 2014 г.


 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.