ЙОАНА ХРИСТОВА, заместник-кмет по екологията на София

30 000 домакинства ще се топлят с гориво от боклук

Цветелина Стефанова - вторник, 18-04-2017 - 09:00

Гражданите искат по-малко коли, за да дишат по-чист въздух, суперкомпютър алармира при високи нива на фини прахови частици

 

- Г-жо Христова, преди дни ЕС осъди България заради системното превишаване на нормите на замърсяване на въздуха с фини прахови частици. Какви мерки е взела Столична община, за да се справи с проблема?

- Осъдена е България, което означава, че 28 от градовете в страната ни са с качество на въздуха, което не отговаря на европейските стандарти. През последните години Столична община е предприела редица мерки, така че да бъдат ограничени емисиите на всички контролирани замърсители. Започна модернизацията на градския транспорт, като досега са обновени 90% от тролеите и половината от автобусите. Изградиха се нови 22 км метро, което увеличи пътниците на 350 000 дневно. Една от мерките е и изграждането на Южната дъга на Околовръстен път. Освен това се внедри интегрирана система за управление на трафика. В над 150 учебни заведения се въведоха мерки за енергийна ефективност, както и започна подмяната на отоплението. Засадени са над 6000 дървета. Всичко това е довело до намаляването на емисиите на контролираните замърсители в границите на нормите, включително за серен диоксид, азотен диоксид, бензен и олово. Единственият параметър, които остава да бъде приведен в съответствие с нормите на ЕС, са фините прахови частици, затова и усилията в новата програма до 2020 година са фокусирани върху мерки, които касаят намаляването им. Получихме и предложения от гражданите, бизнеса и неправителствени организации, които ще бъдат отразени съобразно тяхната приложимост в програмата, която до дни ще бъде входирана в СОС.

- Кои идеи на гражданите и бизнеса можете да включите в борбата с мръсния въздух?

- Имаше много интересни предложения. Гражданите искат различни мерки, които касаят информационните технологии и тестването на пилотни проекти, които водят до ограничаване на фините прахови частици от битовото отопление и от градския транспорт. Друго добро предложение е за подкрепа от неправителствени организации за промяна в законодателството и изготвяне на Национална програма за инсталации за битово отопление, които не са ефективи от гледна точка на качеството на въздуха. Гражданите и бизнесът предложиха промяна в данъчната политика, така че да има пряка зависимост в размера на пътния данък от екопоказатели на моторните превозни средства. Ние сме предвидили екологична мярка, която засяга т. нар. еко лейбълинг. Това е стикер, който се поставя на автомобилите, за да може да бъде преценено до каква степен тази кола е екологична и каква е степента на замърсяването. Граждани и организации настояват за залесяване и засаждане на повече дървета, които и сега са част от инициативите на зелена система. Получихме предложения за редица партньорства в тази посока. Допълнителното засаждане на дървета в паркове и градини, зелени филтри по трасетата са една добра мярка. Благодаря на всички, които изразиха активна гражданска позиция, защото е много лесно да твърдим, че има проблем, но е по-важно всички да работим заедно за решаването му.

- Предвиждате и безплатен градски транспорт и ограничаване на колите в дните с трайно превишаване на нормите. Кога тези мерки ще станат факт и кога ще има алармен праг?

- За разлика от други европейски страни нашето законодателството не въвежда алармени прагове за фини прахови частици. Ние сме подготвили предложение до министерствата на околната следа и здравеопазването за разработване на алармени прагове. Някои държави в ЕС вече са въвели мерки с безплатен градски транспорт, но част от тях вече ги отмениха. Причината е, че постигнатият ефект като принос към опазването на околната среда спрямо икономическия резултат не е достатъчно ефективен. Столична община е заложила такъв механизъм, които да позволи гъвкавост във времето и ще е обвързан с алармените прагове.

- Какво ще представлява системата за ранно известяване при замърсяване на въздуха?

- Започнахме работа по системата още през януари и сключихме договор с НИМХ. Техният суперкомпютър „Авитохол” ще разработи специален модел, който ще дава прогнози в близките 48 часа. Той ще е базиран на метеорологични прогнози, чиито параметри ще бъдат сравнявани с минали периоди, когато качеството на въздуха е било влошено. Така ще имаме достатъчно информация за потенциално превишаване на нормите за фини прахови частици и ще можем да включим механизма за борбата с тях. Има и други предложения - да се въведе потенциално ограничение на частни МПС-та. Това е добра практика в европейските страни, където са въведени ограничения на база четни и нечетни номера, така че да се намали движението на МПС, но това трябва да бъде съпроводено с допълнителни автобусни линии.

- Подготвяте мегапроект за ремонт на зоологическата градина. Кога ще е готов и как ще изглежда след това зоопаркът?

- В рамките на този проект са взети предвид всички предложения от Европейската асоциация на зоопарковете и аквариумите. Предвиждаме там да бъдат обособени хабитати, които да са максимално близки до естествената среда на животните. Ще се обособят различни сектори - Северна Америка, Африка, Азия и др. Проектът е много голям и сме на финала на идейната му разработка. Предстои съгласуването му с институциите. В момента търсим финансиране, защото той е на стойност около 10 млн. лв. В края на април ще приключи ремонтът при големите котки, така че столичани ще видят тигрите в най-близката до естествената им среда. В рамките на следващите години ние ще имаме зоопарк, който по нищо няма да отстъпва на европейските. За първи път от 15 години беше почистено и голямото езеро, то вече е напълнено с прясна вода.

- Кои паркове и градини ще обновите през тази година? Какво предвиждат ремонтите ?

- Западен парк е най-приоритетен, защото там дължим много на софиянци. Проектът е готов и ще обхване 523 кв. метра, като обществената поръчка ще се обяви до края на април. Там ще има много детски площи и ново парково обзавеждане. Ще се подмени и ВиК мрежата, ще се изгради сух фонтан и ще се напълни езерото при алпинеума. Ще се постави декоративно осветление, което ще е енергоспестяващо. Там се предвижда частична подмяна на настилката с гранитни павета, за да се създаде една приятна среда за отдих. Междувременно във връзка с председателството ни на ЕС ще има и ремонт пред НДК – на пространството, което до момента не е било обект на ремонт, където ще се подмени хидроизолацията и настилката, като ще бъдат допълнително въведени и облагородяващи елементи. Другият важен проект е обновяване на парк „Въртопо”, където сме на етап приключване на обществената поръчка.

- Търсите партньори за съвместно или самостоятелно стопанисване на приютите за кучета в Горни Богров и кв. "Слатина". Защо?

- Темата с партньорство по отношение намаляването на популацията на бездомните кучета е на дневен ред. Мерките, които колегите досега са предприели, са довели до намаляване на популацията им, но има още какво да се направи. Предложението ни е за отваряне на Столична община към публичност и съвместно управление на тези дейности, защото НПО-тата са много активни и това е добре, но е разумно с нас на място да се търсят най-добрите решения за София. Ние сме заложили изискване за подробна концепция и смятам, че подобно партньорство е една добра стъпка към прозрачни подходи за намаляване популацията на безстопанствени кучета по улиците.

- Докъде стигна третата фаза от изпълнението на проекта за завода за отпадъци, който включва изграждането на площадка в „Топлофикация София“ за RDF в гориво ?

- Трета фаза на проекта за управление на отпадъците е за изграждане на инсталация за произвеждане на топлоенергия от RDF от производството на отпадъци. Очаква се намаляване с около 10% от разходите на природен газ, който в момента се използва. Той е включен за финансиране в рамките на оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“. С реализацията му се предвижда спестяване на около 135 000 мегават часа електроенергия и около 390 000 мегават часа топлоенергия, които са достатъчни за нуждите на 25 000 до 30 000 домакинства. Към момента прогнозната стойност на проекта е 145 млн. евро, като нашите очаквания са да бъдат спестени общо около 65 млн. кубични метра газ. Очакваме в рамките на следващите месеци да получим покана от оперативна програма „Околна среда”,и да подадем проектното предложение за финансиране. Предвиждаме през есента да стартираме поръчката за избор на изпълнител за строителството на третия етап.

 

ВИЗИТКА:

Родена е на 17 март 1978 г.

Магистър по икономика - международен бизнес и мениджмънт в УНСС

Бакалавър по международни икономически отношения в УНСС

От януари 2017 е зам.- кмет по направление "Зелена система, екология и земеползване" на Столична община

Работила е като началник-отдел „Териториално звено - София“, Главна дирекция „Оперативна програма околна среда", Министерство на околната среда и водите

Заместник-председател на Борда на директорите; ФЛАГ – Фонд за органите на местно самоуправление в България

Директор дирекция ”Фондове на Европейския съюз за околна среда“, междинно звено на оперативна програма “Околна среда 2007-2013”

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.