Връщането на стрелките ще ни донесе повече комфорт

Яна Йорданова - четвъртък, 27-10-2016 - 13:59

Дори и да имаме леко неразположение, то отшумява за седмица

В 4.00 часа сутринта на 30 октомври трябва да преместим часовниците си с час назад. Така преминаваме към зимното часово време и ще успеем да откраднем 1 час повече сън. Известно е, че лятното часово време е въведено, за да се намалят разходите за ток и осветление, като се използва повече дневна светлина. Сега обаче се връщаме към нормалния си ритъм. Може ли все пак промяната да окаже някакво влияние върху нас и да се почувстваме дискомфортно, или напротив-ще бъде добре дошла за нас.
Според специалисти преместването на стрелките в неделя ще се окаже дори благоприятна за нас, тъй като ни връща към естествения ни ритъм.  Не е изключено обаче някои да изпитат дискомфорт заради по-краткия ден.
„Много хора се оплакват от неразположение заради ранното смрачаване. Става дума предимно за работещите. Но във връзка с физиологията и естествените функции на организма, това е по-добрата промяна на времето“, коментира проф. Божидар Димитров, ръководител на Лабораторията по психофизиология и невропсихология към Департамента по психология в Института за изучаване на населението и човека, БАН. Той обясни, че сънят се влияе от циклите на въртенето на земята и производството на мелатонин. Затова според специалиста е по-добре да си лягаме около 22-23 часа, когато е най-високото ниво на това вещество и това благоприятства спокойния сън. Важното е да преминем плавно към промяната на времето. Дори и да имаме някакво неразположение, то обикновено отшумява за около седмица.
„За да се преодолее промяната на времето, може да се използват специални сини лампи. Но тук не става дума за лечение, тъй като говорим за едно преходно състояние, а не за заболяване“, коментира специалистът. Освен, че помагат за регулиране на съня, в някои скандинавски държави се използват и за лечение на депресии. Не бива да прибягваме до медикаменти, тъй като всяко едно лекарство си има своите странични ефекти. Много често пък не е предписано правилното лечение, тъй като не е направено от специалист.
„Дори и да се наложи прием на медикаменти, лечението трябва да е кратко и интензивно. Не бива да е повече от 3-4 седмици, тъй като след това може да привикнем към тях“, каза още проф. Димитров. Експертът обясни още, че смяната на времето е въведена първо в САЩ, а след това и в Европа. В България дори това става по-късно, едва преди около 30 години.
„Доказано е обаче, че икономическият ефект е пренебрежимо малък в сравнение с психологично-здравния. Но не мисля, че ще премахнат тази промяна и според мен ще остане още дълги години. Поне сега трябва да сме благодарни, че ще се върнем към нормалния ритъм“, каза още проф. Димитров.
Проучване на Световната организация на съня показва, че времетраенето му зависи от възрастта. Така например, малките деца спят най-много, а учениците около 10-часа. На възрастните пък са им достатъчни 8 часа, а хората над 60 години спят още по-малко.
„Има един мит, че старите хора се нуждаят от по-малко сън. Това не е вярно, просто сънят им е разделен на две части. Те се събуждат по-рано и затова имат нужда от кратък следобеден сън, но по-малко от два часа“, каза проф. Димитров. Някои хора пък се чувстват напълно отпочинали и след 4-часово спане, но те са изключения.


Спим с час по-малко във века на технологиите

Заради електронните средства за комуникация вече спим с около час по-малко в сравнение с хората от миналия век. Кога все пак да разберем, че имаме проблеми със съня? Ако сутрин не се чувстваме отпочинали, а сме раздразнителни, разсеяни и изморени през деня, ставаме често през нощта, това е сигнал, че трябва да посетим специалист. При по-тежките случаи може да се стигне дори до загуба на памет.
„Всичко това може да се дължи на много причини, като най-честата е нарушеното дишане по време на сън. Тогава се прилага конкретно лечение с обдишване, а ефектът му е осезаем съвсем бързо“, поясни проф. Димитров.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.