80% от поръчките през интернет са от жени

Дрипшоповете въртят оборот за 100 млн. лв. годишно

Васил Нанчев - вторник, 14-03-2017 - 19:10

Най-предпочитани са дънките, потниците и якетата

Оборотът на магазините за дрехи втора употреба в България е поне 100 млн. лв. Това съобщи за „Монитор” Севдалин Спасов, председател на националния съюз на търговците от този бранш.

„Пазарът е силно конкурентен, защото сме в ЕС и всеки може да внася и да продава”, обясни браншовикът.

 

„Основните доставки са от Европа

 

- Германия, скандинавските страни, Италия. Има и внос от САЩ и Канада, но делът им е около десетина процента. Много се разрасна и онлайн търговията, която зае дял от над една пета. Темповете на развитие на тези сайтове са високи и те вече са сериозни конкуренти на класическите магазини. Динамиката в бранша е голяма. Откриването на магазин излиза към 10 000 лв., които лесно се прежалват. 20-30% от магазините затварят до шестия месец”, допълни Спасов. Според него пазарът ни обаче е стабилен и продължава да расте. „По груби данни в сектора са заети около 20 000 души. Има много фирми, които

 

внасят стока, сортират я и я реекспортират

 

Реекспортът върви по две направления. Едната, по-хубавата част от дрехите се връща в Западна Европа, защото там е на мода да се щадят ресурсите на планетата и продажбите на дрехи втора ръка растат. Същото е и в Щатите, където вече има вериги с по над 2000 магазина. Голяма част от останалото отива за Африка и Азия. В Индия старите дрехи се използват за суровина за производството на вата за седалките на автомобилите или за изолация на сгради. От подметките на старите обувки (най-често маратонки) се правят покрития за детските площадки”, обясни браншовикът. По думите му

 

българинът купува по-качествените 10-15% от дрехите

 

доставяни у нас.

Информация на агенция „Митници” сочи, че за 2016 г. и първите 2 месеца на 2017 г. страни извън ЕС сме внесли 12,4 т дрехи втора употреба на стойност 22,07 млн. лв.

Най-често в сайтовете за дрехи втора употреба поръчваме стоки за до 30 лв., а в магазините средната цена на покупката е 10-20 лв., показа репортерска проверка на „Монитор”.

„Предимно жени пазаруват в онлайн магазина ни”, обясни Калина Дянкова от един от сайтовете. „Те поръчват предимно маркови дрехи. Основно рокли и дънки, както и потничета. Средната сума на всяка поръчка през интернет е 20-30 лв. Мъжете предпочитат да си купуват ризи и дънки, горе-долу за същите пари. Обикновено основният наплив от пазаруващи е около празниците на традиционния Черен петък и преди Коледа и Нова година”, поясни тя. „Стоката си я зареждаме основно от Италия. Част от дрехите се купуват на килограм, а марковите - на бройка”, уточнява Дянкова.

Според служителка в друг онлайн магазин за употребявани дрехи 80% от клиентите в сайта са жени. По думите й цената на покупката зависи от намаленията, които се предлагат. Хората предпочитат да поръчват, когато има промоции.

 

Пиковете на пазаруване са през есента

 

когато си сменят гардероба.

Вероника Койчева, началник-склад на една от фирмите в бранша, смята, че основно се купуват втора ръка спортни дрехи - тениски и якета, като има и месеци с по-малко поръчки от търговците на дребно. „Обикновено това са януари и февруари, когато сметките за ток са по-високи. Другият период е от края на август до началото на септември, което може би е свързано с подготовката на децата за училище”, допъли Койчева.

В магазин на централна софийска улица в студените мартенски дни хората купуваха предимно панталони и якета. Цените на първите бяха по 4-5 лв., а на якетата - не повече от 20. Всеки клиент на касата получаваше и талон за отстъпка от 15%, която може да ползва при следващата си покупка. Според касиерката в търговския обект повече клиенти обикновено има след всяко зареждане на стока и в петък и събота. По думите й хората купуват почти всичко.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.