Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадали при катастрофи:

Страната ни губи 2 млрд. лева годишно от катастрофи

Яна Йорданова - сряда, 19-04-2017 - 18:20

Тунелите и виадуктите трябва да са със специален статут, Една от причините за тапите по магистралите е, че няма обходни маршрути

 

- Г-н Тодоров, станахме свидетели на нелепа ситуация по време на голямото завръщане след празниците. Коя е причината за образувалата се тапа по Е-79 и занапред как да избягваме такива задръствания?

- Първо искам да отбележа, че съм присъствал на такова голямо задръстване във Франция, и то на 1 август, когато, общо взето, цялата страна излиза в отпуск. Колоната от автомобили беше около 40-50 километра и четирилентовата магистрала беше напълно блокирана. Така че тази ситуация е характерна и за други европейски страни. У нас обаче има три проблема. Първият е скоростта на ремонтните дейности. Недопустимо е те да продължават години наред, затова се учудвам защо, когато се правят обществени поръчки, не се канят чужди фирми, които предлагат по-кратки срокове за това. Другият проблем е свързан с липсата на обходни маршрути. При положение че се хвърлят милиарди левове за магистрали, не е нормално у нас да няма обходни маршрути. Всички знаем, че вече 20 години у нас няма период, в който АМ „Хемус“ да не се ремонтира. За това време спокойно пътят през Ботевград можеше да се разшири. Също така искам да акцентирам на друго - че има обходен маршрут през прохода Арабаконак, чийто алтернативен маршрут е изключително кратък - той е само 9 км и е един от най-ниските проходи. Забележете, че проходът Витиня е 27 км. До 1934 година Арабаконак е бил основният път, свързващ София със Северна България. Но понеже от години не е ремонтиран, не се използва. Третият проблем за образуването на тапи е липсата на ресурс в Пътна полиция. Екипите, които са позиционирани по магистралите, са малко и когато стане катастрофа, те са изпращани на мястото на произшествието и тогава няма кой да регулира движението и да съдейства на пътуващите. За мен това са трите основни проблема, по които трябва да се работи, за да се избегнат и занапред подобни задръствания.

- Наистина ли смятате, че проблемът е и в ресурса на Пътна полиция, защото много експерти дори коментираха, че въпреки засиления контрол у нас жертвите от катастрофи се увеличават? Някои дори коментираха, че сме единствената страна, в която може да се види полицай на пътя.

- Ние сме на първо място по катастрофи. Това е парадокс, но той си има своето обяснение. Вярно е, че в други европейски страни няма да видите полицаи по магистралите, но там покритието с видеокамери е голямо. Така че ако извършите нарушение, камерата веднага го засича. Статистиката сочи, че у нас има 26 камери на глава от населението, а в Швеция, да речем, са 115. Така че видеоконтролът е изключително важен. Освен това на Запад има т.нар. интелигентни транспортни системи. Става дума за знаци, които се сменят според задръстванията и климатичната обстановка и ако например завали сняг, ви предупреждават, че трябва да промените скоростта. С такъв тип знаци има възможност за пренасочване на пътните потоци. Другият проблем е, че у нас се проектират магистрали, но не се залагат интелигентни системи. За да има такава обаче, е необходим оптичен кабел, който да минава по протежение на цялата магистрала. Това у нас не се прави.

- Тръгнахме ли обаче да се прибираме отново в последния момент? Бяхме предупредени и за лошото време, на места валеше дъжд.

- Това е така и не го отричам. Българинът обича да оставя нещата за последния момент. Трябва да признаем обаче, че вие, медиите, наистина изиграхте голяма роля, защото предупреждавахте, че има опасност от задръствания, че синоптичната обстановка не е добра. Но ние все отлагаме всичко за последния момент. Общо взето, картината всяка година е една и съща.

- Направи впечатление, че много шофьори караха масово в аварийните ленти, за да избегнат задръствания. Как ще коментирате тези нарушения?

- Тук трябва да имаме предвид нещо много важно. Когато на „Хемус“ движението става еднопосочно, няма как да не караш в аварийната лента. Магистралата се разделя на две и се използват всички платна. Не говоря, когато е в изправно състояние и е трилентова. Тогава е абсолютно забранено шофирането в аварийна лента. Имаме десетки случаи на загинали хора точно в такива ситуации.

- Какво може да се направи в бъдеще?

- Както казах, три неща - да се търсят обходни маршрути, да се увеличи ресурсът на Пътна полиция и да се правят по-бързи ремонти. Не може един тунел или мост да се ремонтира с години.

- Как ще коментирате отново падналата мазилка и кабели в тунела „Витиня“?

- Ние изчакваме да се сформира правителство и да внесем предложение тунелите и виадуктите да са със специален статут. Знаем, че поддръжката им е много скъпа. Затова и през някои държави преминаването през тях се заплаща - например в Швейцария, Италия. Затова смятаме, че на тези места трябва да има камери за контрол на скоростта и всички глоби да се използват целево за поддръжката им. Другият проблем е, че ТОЛ системата, за която говорим толкова дълго време, още не може да стартира. За мен е недопустимо в Сърбия един ТИР да плаща 100 евро, а у нас само 15 евро, за да премине през страната ни. Така че ТОЛ системата ще даде някаква справедливост, защото тези, които рушат пътищата най-много, трябва да плащат по-скъпо.

- Какво сочи статистиката, вярно ли е, че въпреки промените в законодателството жертвите от началото на годината са дори повече в сравнение с миналата година?

- Така е. Затова този проблем трябва да стане приоритет на политиците. Имали сме години, в които сме имали по 600 загинали, но тогава наистина са предприемани мерки. Сега темите са бежанци, огради...

- Които никак не са маловажни обаче.

- Така е, но България губи по 2 млрд. лева годишно от катастрофи. В тази сума влиза лечението на пострадалите, инвалидни пенсии, застрахователни обезщетения, материални щети и др. В същото време не се инвестират никакви пари за превенция.

- Колко души са загинали от началото на годината?

- Загинали са 130 души, а 1800 са ранени. Има скок в сравнение с миналата година, но не мога да кажа с колко точно.

- Какво бихте посъветвали шофьорите във връзка с новата поредица почивни дни, които предстоят?

- Ще ги посъветвам да тръгват по-рано, да използват подбалканския път. Видяхте, че загина дори човек, който се опита да помогне на пострадали. Затова всеки, който спре в аварийната лента, трябва да знае, че има голяма опасност за живота му. Също така трябва да се има предвид, че младите водачи са изключително неопитни. Трябва да се работи много в тази посока. За тях трябва да има специален режим.

 

Визитка:

 

Роден е на 26 октомври 1972 година

Завършил е английска гимназия в Пловдив, след това право в Софийския университет „Св. Климент Охридски” и застраховане във ВУЗФ

Носител е на голямата награда „Достоен българин” за 2009 година и на голямата награда „Златен ритон”

Присъствал е на молитвената закуска с американския президент Барак Обама

 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.