Експерти предлагат вариант за отсечката на смъртта в Пирин

1,5 млрд. лева годишно ни струва войната по пътищата

ГЕОРГИ СЛАВОВ - четвъртък, 10-08-2017 - 17:49

270 катастрофи за 4 години са станали в Кресненското дефиле, на всеки километър има по два надгробни паметника

Бюджетът на България поема тежест от 1,5 милиарда лева заради войната по пътищата и тежките пътни инциденти. Това съобщи днес Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадали при катастрофи. Поводът беше изграждането на отсечката на магистрала „Струма“, която ще преминава през Кресненското дефиле. Това място заедно с участъка Русе-Бяла са най-смъртоносните трасета в страната. За последните пет години в дефилето на всеки километър са останали по два надгробни паметника, на всеки километър осем души са получили тежки увреждания .

Загиналите в 15-километровия отсек на дефилето са 25, ранените са 119. За периода 2012 – 2016 г. са станали 270 катастрофи.

Маршрутът покрай Бяла е над три пъти по-дълъг от Кресненското дефиле. Там за миналата година 7 души са загубили живота си. „В мирно време даваме повече жертви, отколкото са загиналите американски войници в Ирак и Афганистан“, съобщи Владимир Тодоров. Само по маршрута от Благоевград до Силистра катастрофите са 900, с 52-ма загинали и 300 ранени.

Вариантите за облекчаване на трафика през Креннеското дефиле са пет. Първият е 15-километров тунел, вторият – две платна в дефилето или две едно над друго пак там. Има и вариант, известен като „Източен“, а петият е да се изнесат две платна отвъд дефилето, който е два пъти по-скъп от предишния. Тунелът е скъп, строителството ще отнеме много време, а поддръжката му ще гълта по 80-90 млн. лв. годишно. Затова от асоциацията са се спрели на „Източния“ вариант. Той предвижда запазване на движението към Гърция и изграждане на път за връщане през билото на Рила, съобщи експертът ген. Румен Миланов. „Това е най-екологичната и безопасна алтернатива“, твърди той.

„Трябва да се преустанови лошата практика да се виждат надгробни плочи на всеки метър в Кресна. Това не са само погребани хора, освен загубата за техните семейства това са и огромни разходи за държавата, за лечението на ранените при катастрофи в Кресна и изгубената работна сила“, съобщи Веселин Грозданов от „Зелен транспорт“. Специалистите по пътно устройство припомниха, че пропускателната способност на една транспортна система е голяма, колкото е пропускателната способност в най-тесния й участък. „Всички участъци от автомагистрала „Струма“ са завършени, остава само Кресненското дефиле и ако то не се направи, не сме завършили магистралата“, допълни Грозданов. Ако проектът не е приключен до 2022 г., ще трябва да върнем всички средства по изграждането на магистрала „Струма“. 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.