Скулпторът и неговите творби.

Най-съкровеното от ателието на Величко Минеков

Агенция Монитор - вторник, 14-03-2017 - 15:07

Рисунки, литографии и пластики на големия художник и скулптор Величко Минеков представя столичната галерия „Контраст“ на ул. „Цар Самуил“ 49. Изложбата „Ателието“ се открива тази вечер и ще остане отворена до 28 април. Запитан какво е за него ателието, един от най-ярките представители на поколението, родено между двете световни войни отговаря: „Друг живот няма“. За него ателието е и дом, и собствен храм. Изкуствоведът Аксиния Джурова обяснява: „Идеята възникна още преди години, когато за пореден път влязох в Ателието на Величко Минеков и заварих непроменения аскетичен бит. Високи прозорци, през пролуките на които зимата вееше студ, а през лятото нищо не можеше да те спаси от жегата. Този път обаче то бе препълнено повече от обичайното с подредени на рафтове малки пластики и плътно легнали на пода една до друга масивни негови скулптури... След дългия разговор с Величко реших да се възползвам от разположението му и да предложа темата за изложбата – Ателието. В нея трябваше да покажем освен пластиките му, но и това, което той пазеше в папките и не бе излагал досега. Това бяха неговите рисунки. Тези, които регистрират началото на настроението, на събитието, което те е „стреснало“, както сам се изрази Вельо. Именно тези негови съкровени рисунки, уловили първичното усещане за хрумката, магията на единствеността на дадено решение, бележещо личността и стила, бяха от изключително значение за влизането в неговата светая светих“.

Представяйки го чрез непоказвани рисунки, литографии и пластики, обхващащи периода от началото на 60-те години на ХХ век до днес, част от които емблематични за нашето изкуство, галерия „Контраст“ съвършено съзнателно е оставила творбите без названия и дати - защото 88-годишният Минеков е свързващата фигура между традиционната и модерната риторика в съвременното ни изкуство. Майстор с голям диапазон – от малката пластика и портрета до внушителните монументални паметници, той е от малцината наши творци, имали шанса да учат едновременно при тримата големи класици на съвременната българска скулптура – Андрей Николов, Марко Марков и Любомир Далчев. Познава лично и е пребивавал в ателиетата на Марсел Жинон – последния от големите класици в европейската скулптура, Хенри Мур, Задкин, Асен Пейков, Мацини.

 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.