Широката радиаторна решетка е с формата на щит и масивна хромирана рамка, а фарове се врязват в издутите калници.
Монитор Архив

Малката „японка” се разхубави

Денислав Стоянов - вторник, 19-05-2015 - 20:11

Новата Mazda 2 порасна отвън и отвътре и придоби изискани маниери

Японската компания Mazda има дългогодишни традиции в производството на малки градски автомобили. Най-напред моделите носеха индекса 121, а от 2002 г. малката „японка” се казва просто Mazda 2. Неотдавна Mazda представи новото, вече трето поред поколение на „двойката”, която дебютира само като хечбек с 5 врати. Най-вероятно версия с 3 врати няма да има, а за някои пазари ще се предлага седан. Новата Mazda 2 използва напълно нова платформа и е чувствително по-голяма от предшественика си. На дължина е пораснала със 140 мм до 4060 мм, а междуосието се е увеличило с 80 мм до 2570 мм. Широчината се е запазила в рамките на 1695 мм, а височината е пораснала малко до 1495 мм. Въпреки увеличените размери, теглото е останало същото – 975 кг в базовата версия, а твърдостта на каросерията е повишена с 22%.

Външният вид на новата Mazda 2 коренно се е променил и сега колата много прилича на по-големия си брат Mazda 3. Силуетът на новата „двойка” е с дълъг преден капак, клиновидна линия на прозорците и изместен назад салон. Плавните линии на купето са отстъпили място на по-ъгловати геометрични форми с ясни контури. Широката предна радиаторна решетка е с формата на щит и масивна хромирана рамка. Наклонените фарове се врязват в издутите калници. Капакът сега е по-релефен. Увеличен е ъгълът на предното стъкло, а на покрива е поставен спойлер. Продълговатите задни светлини подчертават разширените „рамене” на хечбека. В базовото оборудване новата Mazda 2 е с 15-цолови джанти, а 16-цоловите се предлагат като опция.

В салона на новата „двойка” правят впечатление значително подобрените материали. Появили са се
черни лакирани вложки, сребристи детайли

и карбонови покрития, а сред опциите е и кожен салон. Предният панел на новата Mazda 2 е направен във формата на крило, а вентилационните отвори наподобяват на турбина. Трилъчевият волан е малък и удобен за захващане. Централно място на приборното табло заема оборотомерът с малък цифров скоростомер вътре в него. Като опция се предлага информацията да се прожектира на предното стъкло. Дори в базовата версия на централната конзола е прикрепен 7-инчов цветен дисплей на мултимедийната система. Благодарение на него бутоните са по-малко, а при желание може да се поръча и система за гласово управление. Превключвателите на блока на климатичната система са големи и удобни за ползване. Кормилната колона може да се коригира по височина и в дълбочина, а широките интервали на регулиране на седалката на водача позволяват зад волана да седнат хора с всякакъв ръст. Предните седалки осигуряват добра позиция за шофиране и са удобни за дълги пътувания. Водачът и пътникът са отделени с висок тунел на трансмисията. На втория ред има повече място за краката, а пространството над главите също е увеличено, така че н новата „двойка” ще бъде по-удобно за хората с височина 180 см. Единствено салонът отзад все още е тесен в областта на раменете, така че на задните седалки ще бъде по-удобно за двама възрастни, отколкото за трима. Обемът на багажника се е увеличил до

280 л в нормално състояние и достига 960 л

със сгънати задни седалки. Базовото оборудване на Mazda 2 е много богато и включва електрически стъкла, климатик, аудиосистема, както и 6 въздушни възглавници и система за стабилизация DSC. В най-скъпата версия има връзка Bluetooth, електрически огледала за задно виждане и система за проследяване на „слепите” зони. Списъкът от опции е нетипичен за В-сегмента и включва адаптивен круйз-контрол с автоматично намаляване на скоростта и система за предупреждение за напускане на пътното платно.

На европейския пазар новата Mazda 2 идва с 1,5-литров 4-цилиндров бензинов двигател в три варианта – със 75, 90 и 115 к.с., като последните две версии имат висока степен на сгъстяване от 14:1. Скоростите на новата 5-степенна механична предавателна кутия се превключват точно, а ходът на лоста е изключително кратък. Само за версията с 90 к.с. като опция се предлага новата 6-степенна автоматична скоростна кутия. Тя е много удобна за шофиране в града, но отстъпва на ръчната като динамика и разход на гориво. С автоматичната трансмисия средният разход е 4,8 л/100 км, а ускорението от 0-100 км/ч отнема 12 секунди. Максималният въртящ момент от 148 Нм е наличен при 4000 об/мин. В гамата има и един турбодизел, също 1,5-литров, който разви а 105 к.с. Неговият характер е спокоен и той е достатъчно еластичен и гъвкав. Максималният въртящ момент от 250 Нм се постига още при 1500 об/мин, което е съпроводено с по-забележим скок напред. Двигателят не е най-тихият, но работи много гладко. С него Mazda 2 ускорява до 100 км/ч за 10,1 секунди и достига 178 км/ч, а средният разход на гориво е 3,4 л/100 км.Новата Mazda 2 е много приятна за управление. Воланът му е по-информативен, остър и прецизен, но и доста лек. Тъй като каросерията е по-твърда, поведението на хечбека на път с много завои се е подобрило значително. Колата не се наклонява чувствително в завоите, въпреки че окачването е доста еластично и вози по-комфортно отпреди, дори и с 16-цолови джанти. В града Mazda 2 е много маневрена и се паркира лесно, тъй като диаметърът на завой е намален до 9,4 м. Шумоизолацията в салона е подобрена.Новата Mazda 2 вече може да се види и изпробва в дилърствата на официалния вносител у нас „Стар Моторс”. Цената на хечбека не се е променила особено и у нас базовият вариант струва 22 980 лева, а модификацията във високото ниво на оборудване Revolution с автоматична скоростна кутия достига 34 980 лева.