Снимка Монитор
Всяка втора рекламация за електроника

Телекоми лъжат с формуляри за предизвестие

ВАСИЛ НАНЧЕВ - петък, 08-04-2016 - 16:36

Фирми зарибяват клиенти с къси срокове на услуги и доставки

Телекоми масово размотават абонатите си, искащи да прекратят договорите си, като някои от тях ги карат на попълват специални формуляри за предизвестие, сочи информация от Комисията за защита на потребителите (КЗП).

„Според общите условия прекратяването на договора става с искане в свободен текст. Създаването на прекомерни трудности на потребителите за прекратяване на договорите е нелоялна търговска практика”, обясни за „Монитор” Емилия Елчинова директор „Контрол на пазара” в КЗП.

По думите й мобилните оператори

 

използват и други хватки за размотаване

 

на абонатите, искащи да ги напуснат. „Една от тях е да заблуждават потребителите, че не трябва да идват месец по-рано, преди да свърши срокът на договора, а в деня на приключването му”, поясни Елчинова.

„Друга нелоялна практика бе установена с предплатените пакети на един от мобилните оператори”, обясни още тя. „Преди подписването на договора за услугата в офисите на телекома не са информирали клиентите, че трябва на всеки 90 дни да презареждат картата си, защото в противен случай губят предплатената до края на този срок и неизползвана сума”, добави Елчинова.

„Най-много нарушения има в сферата на телекомуникационните услуги, следвани от естествените монополисти”, съобщи председателят на КЗП Димитър Маргаритов.

От КЗП съобщиха за още една нелоялна практика на търговци - заблуждаващи оферти за къси срокове за изпълнение на услуги и доставка на стоки. От комисията обясниха случая с фирма за мебели, рекламираща, че може да ги докара в дома на клиентите си за срок от 3 до 10 дни.

 

Естествено срокът не се спазва,

 

а изпълнението на поръчката се отлага многократно.

Статистиката на получените жалби в КЗП за миналата година сочи, че почти всяка втора е за качеството на електронни уреди. В това число са 37% за рекламации на комуникационна техника - мобилни телефони, смартфони, таблети, лаптопи, 10 на сто- за некачествени битови уреди и други 5% за аудио-визуална техника. Най-нисък дял на недоволството от по 2 на сто има за качеството на облеклата и туристическите услуги.

През 2015 г. в комисията са постъпили 20 453 жалби. Ведомството е направило по тях 14 160 инспекции и са съставени 1512 акта за нарушения. В КЗП за миналата година са регистрирани 10 815 обаждания на телефона на потребителя.

За последните 3 месеца на миналата година комисията е установила 17 он лайн търговеца без адрес и телефон. Други 104 не са предоставяли преддоговорна информация.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.