Лукасови професори от олимпиада

Стоян Сираков - четвъртък, 07-12-2017 - 19:02

Лукасовите професори по математика в Кеймбридж са точно 19 души. Длъжността е създадена през 1663 г. от Хенри Лукас, член на Парламента от Кеймбриджкия университет и утвърдена официално от крал Чарлз II през 1664 г. Ще спомена само най-известните й носители. През 1669 г. с това звание е окичен Исак Нютън, а през 1979 г. - Стивън Хокинг. И двамата са недостижими в познанието и откривателството си. Пътем казано, Нютън не е бил особено приятен човек и въпреки свръхчовешките си заслуги в науката, така се изпокарва с колегите си в университета, че го напуска. Тогава кралят го прави шеф на Комисията срещу фалшивите пари, което престъпление в онези векове в Англия се е наказвало със смърт. Казват, че доста хора са увиснали на бесилото по заключенията на великия физик. Но не заради това го ценим, както се казва.

В последно време у нас забълбука спор, при който родители негодуват срещу въвеждането на квоти по градове за участие в математическите олимпиади - една уважавана надпревара с най-тежките задачи. Според новия регламент на състезанията квотата за София за 5 клас е само 16 деца. Толкова е и за 6, и 7 клас. За 8 клас е 20 ученици. Бройката е определена и за другите големи градове. Наистина много добре би било да намерим чрез тях новия Нютън и Хокинг обаче с извинение няма как непременно да стане. Признавам - имам сложни отношения с голямата наука математика още от ранните класове на средното училище. Дали причините са били в методите на преподаване, дали образователната система е била така устроена, защото става дума за доста далечен исторически период, но нещо не се разбрахме. Тогава абревиатурата на гимназия беше ЕСПУ, което означаваше Единно средно политехническо училище. Значението на думата политехнически е някой, който дава множество практически и технически знания. Но когато говорим за знания по математика, не става въпрос само за таблицата за умножение и някои други аритметични действия. Просто в българската образователна система беше решено, тогава и до ден днешен много хора мислят така, че всички деца могат, а най-добре и трябва, да отдадат живота си на математиката. Направило ми е впечатление, че във всеки клас най-често има по 2-3 деца, които са безспорни математици, десетина, които се оправят горе-долу, и много повече, които откровено се гърчат и измъчват. Дори когато инженер беше модерна професия през времето на соца, във вузовете с математика отиваха да следват обикновено двама-трима или най-много петима абитуриенти. И тогава се провеждаха олимпиади, за които освобождаваха един ден от училище. Имаше доста голям ефект от това и повечето се записваха, без изобщо да ги интересува резултатът. А той, изпълнен с печал за повечето, ставаше ясен още след първия вътрешноучилищен кръг. Така че нека да потиснем родителските си емоции и трезво да преценим ползата от олимпиадите. На тях трябва да отиват наистина деца, които имат явен интерес и способности в тази наука. Иначе все едно всички да се явяват на клавирен конкурс. Друг е въпросът, че трябва да има мотивация за участниците и най-близкият до ума е отличният резултат да служи например за приемане в университет, освобождаване от матура или вход за световните академични средища. И няма нищо страшно, ако детето не се яви на математическото състезание. Хората не са еднакви като бройлери. Така нито Чехов щеше да е Чехов, нито Лобачевски - Лобачевски. Ако за да си добър математик, не се изисква талант, защо например не се учи и пиано от първи до 12-и клас. Да не говорим, че в музиката има доста математика и тактовете са най-малкото. По-скоро трябва наистина разумен подход. Именно защото математиката наистина е велика наука, образователният подход към нея би трябвало да бъде и по-гъвкав, и доста по-интелигентен. За да има и истински резултати, а не самоцелно преследване на оценка и участия. И дори да не станеш велик математик, математиката да остави следа в паметта ти. Пак да напомня – Лукасовите професори са 19 и това не обижда останалите учени. Останалото са слепи амбиции.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.