Комисар Бойко Рановски, началник отдел „Пътна полиция” в Главна дирекция „Национална полиция”:

Човешкият живот не струва колкото едни зимни гуми

Боян Димитров - понеделник, 30-10-2017 - 08:00

Водачът трябва да е настроен, че през студения сезон опасностите на пътя могат да изникнат отвсякъде.

* Акция „Зима” е една от най-важните акции, защото условията за шофиране при хубавото време и при зимни условия са съвсем различни

* Всички нови отсечки по магистралите ще имат система за измерване на средна скорост

 

- Комисар Рановски, зимният сезон вече наближава и много шофьори все още са с летните си гуми и дори не смятат да ги сменят. На какво се дължи това – на културата или на липсата на средства?

- Безопасността, запазването живота на водача и на тези, които вози, са по-важни от това колко струват гумите или колко струва да си подготвиш автомобила за зимата. Един човешки живот не струва колкото едни зимни гуми. След дни стартира акция „Зима”.

- Ще има ли гратисен период за шофьорите, които не са подготвили автомобилите си за зимния сезон?

- Когато пътният полицай констатира нарушение, той е длъжен да вземе отношение. Така че гратисен период няма да има. Всички участници в движението трябва да знаят, че когато нарушат правилата, ще бъдат санкционирани. Акция „Зима” е една от най-важните акции, защото условията при хубавото време, когато хората са карали нормално и начина, при който трябва да шофират при зимни условия, са съвсем различни. Преходът между двата сезона е много рязък и тогава стават изключително голям брой произшествия с изключително голям брой пострадали. Затова ние искаме с тази акция да обърнем внимание на водачите, че тяхната подготовка и тази на автомобила са изключително важни за зимния сезон. Както гумите, които са законодателно разписани, че трябва да бъдат за зимни условия или поне да имат 4 мм грайфер, така и останалата част от автомобила – светлини, изправност на чистачки, почистващи системи за стъклата. Всичко трябва да е изправно при зимни условия. Водачът също трябва да е настроен, че през зимата опасностите на пътя могат да изникнат отвсякъде. Така че трябва да е подготвен, че настилките са хлъзгави, а по-високите части дори заледени. Голяма част от самокатастрофиралите водачи са през зимата. Те изскачат от пътя, удрят се в дърво, преобръщат се. Това са катастрофи, на които ние всички можем да въздействаме да бъдат намалени.

- „Монитор” писа, че има предложение шофьорите, които не спират на знак „Стоп” или минават на червено, след това да се явят на психотест. Приложими ли са тези мерки и ще има ли полза от тях? Трябва ли всички водачи, дори и в любителската категория да минават на изследване за психическа годност?

- И в момента има задължение за психическа годност, но то е за определени категории водачи. Не за всички. За любителската категория В не смятам, че би трябвало. Може би само за определени нарушения, както вие сте го описали. В момента например при отнемането на книжката заради контролни точки или употреба на алкохол те минават на подобни тестове. Може би ще е добре и при други случай да се прилага тази мярка.

- Заговори се, че големите ни градове са сред първенците по замърсен въздух в Европа. Трябва ли да се спират от движение автомобилите, които излъчват повече вредни емисии?

- Има норми за всички автомобили за вредните емисии. Това нещо може да се установи при преминаване на периодичен технически преглед в съответните пунктове, където има необходимата апаратура и могат да бъдат проверени автомобилите. И не само за вредни емисии, а за всяка техническа неизправност, която е опасна, автомобилът би трябвало да се спира от движение. Това означава, че ако по време на годишния технически преглед, през който е задължен да премине всеки шофьор, бъде открита техническа неизправност, органите на реда ще бъдат уведомявани по електронен път. И то веднага. А превозното средство ще бъде спряно от движение, докато повредата не се отстрани.

-Може ли измерването да става на пътя при проверка?

- На пътя е по-трудно да бъде измерено това нещо. Това може да се направи евентуално при нас в пункта за регистриране. Понякога правим съвместни акции с Автомобилна администрация, които имат такъв мобилен уред.

- Как „Пътна полиция” се справя с дрогираните шофьори, броят на които постоянно нараства според статистиката за заловените?

- По отношение на дрогираните водачи от миналата година вече имаме технически средства и контролът става все по-сериозен и все по-засилен. Това че предишни години не е имало толкова много установени случаи на водачи, употребили наркотични вещества, не се защото употребяващите шофьори са били по-малко, а просто контролът беше с недостатъчен брой технически средства. Вече има необходимите средства и във всички областни дирекции контролът се осъществява ефективно. Нямаме случай, при който при установена с техническо средство употреба на наркотични вещества, след това да не е потвърдено и при изследване на кръвта.

- Години наред актовете на „Пътна полиция” падаха в съда заради неточности в наредбата за установяването на дрогирани и пияни водачи. Промени ли се вече това?

- Вече имаме нова наредба за установяване на алкохол и наркотични вещества. Тя отмени една стара Наредба 30. Новата влезе в сила от края на септември. Тя вече работи. Има срокове, в които трябва да въведем доказателствени анализатори, с които трябва да се тества водачът, ако не му бъде взимана кръв за изследване, но те влизат в сила от следващата година. Тази наредба се готвеше няколко години. И ние сме много доволни, че тя е факт. Наредбата ясно регламентира как се установява концентрацията на алкохол и употребата на наркотични вещества.

- Как може да се противодейства на шофьорите, които карат с превишена скорост по магистралите?

- Всички нови отсечки по магистралите ще имат система за измерване на средна скорост. Вече се водят разговори с Агенция „Пътна инфраструктура", за да се реализира идеята. Вече има договор за изграждане на система за измерване на средна скорост на пътя Пловдив-Карлово. Общо 70 нови преносими и стационарни камери ще бъдат доставени на „Пътна полиция” след процедури по обществени поръчки. Тече и процедура по изграждане на единен център за обработка на нарушенията и така няма да се налага на служителите в различните дирекции да обработват фишове, а само ще установяват нарушения и ще ги изпращат към центъра.

 

Визитка:

Роден на 22 февруари 1972 г. в Кюстендил

Завършва военно училище в София

От 1996 до 1999 г. е офицер в армията

От август 1999 г. е на работа в МВР

Започва като районен инспектор в Трето РУП в София

След 3 г. преминава в сектор „Контролно-методическа дейност” на Териториална полиция към СДВР

От 1 март 2005 г. е служител на „Пътна полиция”

От началото на април 2015 г. е назначен за шеф на „Пътна полиция”

 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.