Диана Добрева, Деян донков и Александър Секулов представят проекта в Народния театър.
Снимка Божидар Марков
В най-известната пиеса на Албер Камю

Деян Донков става Калигула в Народния

Ирина Гигова - вторник, 02-05-2017 - 15:34

Диана Добрева отложи „Майстора и Маргарита“ за края на идния сезон

Деян Донков е новият театрален Калигула, когото нашумялата режисьорка Диана Добрева ще качи на голямата сцена в Народния в началото на идния сезон през октомври. Днес тя и екипът й започнаха репетиции на емблематичната пиеса на Албер Камю с доц. Николай Гочев от СУ „Св. Климент Охридски“ - ерудит и дълбок познавач на античността, който ще помага на актьорите в обследването на противоречивата историческа фигура на римския император. Освен Донков и Валентин Ганев, с които отдавна копнее да се срещне, Диана е включила сред

избраниците си за ролите

Йосиф Шамли, Деян Ангелов, Александра Василева, Жорета Николова, Биляна Петринска, Албена Ставрева, Вяра Табакова, Зафир Раджаб и др. Кой в чий образ ще влезе обаче ще стане ясно в процеса на подготовката. Както обикновено в спектаклите на Добрева, музиката ще е на Петя Диманова, а сценографията – на Нина Пашова. Автор на сценичната адаптация е писателят Александър Секулов, а драматург на постановката – поетесата Мирела Иванова.

Първоначално режисьорката имаше намерение да работи на най-престижната ни сцена над друг проект - „Майстора и Маргарита“ по Михаил Булгаков. Но след като стана ясно, че за 3D мапинга и останалите високотехнологични ефекти за представлението ще е нужно повече време, тя се обърна към още една своя отколешна мечта - „Калигула“ на Камю, и отложи „Майстора...“ за края на следващия сезон.

Освен актьорско майсторство и режисура при проф. Пламен Марков, Диана е завършила и френска филология, превеждала е творби, представящи идеолога на екзистенциализма като писател, драматург и философ, и смята, че най-известната му пиеса е особено актуална сега. „Във времето, в което живеем и в контекста на днешните събития,

темата за диктатурата

за необходимостта на народите да живеят в диктатура, силно ме вълнува“, изтъкна тя, напомняйки, че навремето „Калигула“ е визирала фашизма, но и понастоящем, въпреки всички цивилизационни натрупвания, хората пак имат подобна необходимост. Духът на времето и духът на пиесата съвпадат; докато преди тя се е възприемала като отзвук на нещо, през което човечеството наскоро е минало, в момента тя е предчувствие за нещо, което може да дойде, коментира Секулов. Как поетите от нарцисизъм стават съвършени диктатори и идеализмът се превръща в мракобесие ще е доминантна тема в дълбаенето в текста, което те ще предприемат. Изпълнителят на главната роля Деян Донков сподели, че го възбужда размяната на местата на категориите добро и зло в текста, но не скри, че възбуждащо въздействие върху него имали и порносцените от филма „Калигула“ на Тинто Брас с Малкълм Макдауел, който гледал по сръбската телевизия като шестокласник във Видин...

В бъдещия спектакъл ще се търси и съзвучие с българския контекст, и универсалното, тъй като главният герой в произведението е не толкова конкретна историческа персона, колкото символ на личността, готова заради някаква своя идея да преобърне света. Диана Добрева призна, че не е гледала версията на Явор Гърдев във Варненския театър, направила за една нощ звезда непознатия дотогава Димо Алексиев, когото по-късно е режисирала като приемник на Владо Карамазов в „Казанова“. Тя обеща да се опита да „влезе в главата на Калигула“, за да създаде образния свят на спектакъла. И тъй като режисьорският й стил се отличава със забележителен визионерски размах, не се съмняваме, че в главата на Калигула ще се окаже твърде интересно...

 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.