Директен полет София-Пекин ще донесе китайски инвестиции у нас

Андрей Новаков, депутат от ЕНП/ГЕРБ в Европарламента: Уникален код може да спре измамите с километража

Яна Йорданова - сряда, 12-07-2017 - 20:00

Заради технологиите е възможно пробегът да се манипулира дори през телефона, Ако превърнем Брекзит от дефект в ефект, ще излезем по-силни

 

- Г-н Новаков, Европейската комисия одобри предложението ви за програма срещу манипулиране на километражите. Как ще работи единната информационна система и от кога?

  • - Първо искам да отбележа, че това е голям успех за България. Много ми се иска да произвеждаме такива добри новини, особено в навечерието на българското председателство. Надявам се по този начин европейските ни партньори да видят, че от България могат да тръгват решения, а не само проблеми. Наскоро разбрах, че всъщност в много от европейските държави няма никаква регулация на тази порочна практика. Излиза, че от България идва решение, което ще наложим във всички държави от ЕС, за да изкореним дългогодишен проблем.

  • - За кои други страни е характерен?

- Може да се изненадате, но това не е само български проблем. Дори е разпространена практика на запад от България. Според статистика 1/3 от колите, които се продават в Германия, са с манипулирани километражи. Което пък от своя страна означава, че най-вероятно около 80% от колите, които се внасят у нас от Германия, са с превъртян километраж. Ето защо в предложението си към Еврокомисията поисках да се изгради единна информационна система. По този начин, когато даден автомобил минава годишен технически преглед, километрите му трябва да се записват. Данните ще се съхраняват на едно място и ще са достъпни за всички. Предполагам, че най-лесният начин ще е да бъде изграден уебсайт, в който всеки човек ще може да направи проверка. Разбира се, експертите може да преценят, че трябва да има стикер, който да се лепи на стъклото и той да гарантира дадения пробег. Това също е вариант. Или пък да има уникален код или сертификат - нещо, което да гарантира пред купувача, че няма да бъде подведен. В крайна сметка това си е кражба. За съжаление огромната част от хората могат да си позволят само употребяван автомобил. Затова е недопустимо да дадеш парите си за нещо некачествено. Длъжни сме да решим този проблем.

  • - Имате ли данни колко са автомобилите у нас с превъртян километраж, или поне какъв е мащабът на проблема?

  • - Няма такива данни. Това е нещо, което трудно се доказва. Затова и предпочетох да не преследваме самото деяние, а да осигурим превенция. Живеем във век на технологиите, където е толкова лесно да манипулираш километраж. Това може да стане дори през телефона. Така че и да променим законодателството, след половин година най-вероятно ще бъде измислен нов начин за злоупотреби. Затова хората трябва да бъдат информирани какво купуват и да знаят колко километра е изминал даден автомобил през съответната година.

  • - Изграждането на такава система е залегнало в бюджета за 2018 година, нали така? Кога може да бъде факт?

- До края на август ще внеса предложение за изменение и допълнение на европейския бюджет. Прогнозният бюджет на програмата е 1,2 млн. евро. Това означава, че от 1 януари трябва да залегне в програмата. Оттам насетне нейното развитие е в ръцете на експертите на Европейската комисия. Трябва да се види дали първо ще направят техническо проучване. В някои държави пунктовете за годишен технически преглед и автосервизите са свързани. Ако се стигне до изграждането на информационен център, ще предложа да бъде у нас.

  • - Знаете и че много от автосервизите у нас работят в сивия сектор, което също е голям проблем. Как може да се реши?

- Това е проблем от национално ниво и е друг тип услуга, която хората получават във връзка с автомобилите си. Но все пак има отговорност и на самия потребител. Ако с вас решим да оставим кола, която трябва да бъде ремонтирана, мисля, че тук също трябва да предвидим същия подход. Затова трябва да сме мнителни и да не се доверяваме на всеки такъв сервиз.

  • - Наскоро заявихте и че ще работите за директен полет София-Пекин и за намаляване на времето за издаване на визи на туристи от Китай. Каква е целта ви?

- Очевидно е, че огромна част от инвестициите извън Европейския съюз биха могли да дойдат от Китай. А интерес от страна на китайската държава има както в инфраструктура, така и в насърчаването на туризма, производството. Преди два месеца поканих група китайски инвеститори на голям форум у нас. Когато ги попитахме какво ги спира да идват у нас, те отвърнаха, че имат два проблема. Единият е, че не могат да летят директно до София, което оскъпява и усложнява пътуването им, а другият - че чакат дълго време за визи. Тези хора имат желание да инвестират у нас, въпрос на време е да дойде един голям инвеститор и да представим този добър пример. Икономическите показатели за последните няколко месеца са по-високи от когато и да било, износът ни расте неимоверно. Имаме много добра почва за развитие на такива инвестиции и смятам, че директен полет и по-кратко време за издаване на визи за китайците ще помогнат.

  • - Предстоят тежки преговори за Брекзит. Става ли ЕС по-слаб или напротив?

  • - Има нещо важно, което хората трябва да знаят. Това е, че техните интереси и права ще бъдат защитени. В крайна сметка това е развод и той не може да бъде нито приятен, нито лесен. Ясно е, че това не е положително за Европейския съюз, но ако има голям губещ от Брекзит, то това е Великобритания. Мисля, че дори имаме възможност да излезем по-силни от тази ситуация. И до момента Великобритания не участваше съвсем пълноценно в процесите, които се случват. Тук на континента се стремяхме към все по-тясно сътрудничество във всяка една сфера - относно легализиране на дипломи, безвизово пътуване, лесно правене на бизнес. Не мисля, че се движехме с такава скорост и спрямо Великобритания. Така че те направиха свой легитимен избор, който ние сме длъжни да уважим. Но смятам, че ЕС има възможност да излезе по-силен от Брекзит. Напускането на Великобритания действително е шок, но мисля, че ще го преодолеем. Има и нещо друго, което забравяме. Често се чува репликата „какво ще правим без вноската на Великобритания“. Към момента имаме може би дупка в бюджета от 20 млрд. евро, която е очаквана спрямо липсата на вноски. Само че сумата, която трябва да бъде платена, варира между 80-100 млрд. евро. Така че първите години няма да се усети липсата на вноски. След това обаче трябва да се реформира приходната част на европейския бюджет. Важното е, че ще имаме време да решим този казус.

  • - Не се ли опасявате, че и други страни може да последват примера на Великобритания?

- Много се изговори по темата. Очакваше се това да се случи и във Франция. Имаше съмнения и за Холандия, но изборите и на двете места показаха точно обратното. Това, разбира се, не ме успокоява. Европейският съюз е в тежък период, създаде се прецедент. Но ако обърнем този дефект в ефект, смятам, че можем да излезем по-силни от това. 40% от износа на Великобритания е в ЕС. Какво ще се случи утре, ако има мита и акцизи? Разбира се, че това не е положително. Сигурно има такива настроения и в други държави, но не мисля, че те ще катализират нещо голямо. Не вярвам, че ще се стигне до излизане от ЕС на друга държава.

  • - Кои според вас са най-големите предизвикателства пред Европейския съюз - Брекзит, борбата с тероризма, мигрантската криза, безработицата?

  • - Най-лошото е, че всичко, което изброихте, е нещо, с което трябва да се справим, и то в най-кратки срокове. Да не говорим, че идва и цикличен период, в който съюзът трябва да програмира посоката, по която ще се движи през следващите седем години. Трябва да се справи и с мигрантската криза, с Брекзит, с дълговата криза в Гърция. Наред с това да направим преговори за следващата финансова рамка - коя държава колко ще трябва да внася в европейския бюджет, да се види ще има ли финансиране за бедните региони, ще има ли Европа на две скорости...Всичко това идва на дневен ред, и то на фона на българско председателство. Смятам, че е възможно да покажем на какво сме способни.

 

Визитка:

Роден е на 7 юли 1988 г. в Пазарджик

Има бакалавърска степен по публична администрация, като по време на образованието си изучава мениджмънт и управленски технологии, теория на управлението, местно самоуправление и други

Магистър по право, специализира в областта на правните науки

През 2014 г. година специализира в САЩ по програма за млади лидери от цял свят

Член е на комисията по регионално развитие в ЕП

Заместник на комисията по бюджети и комисията по бюджетен контрол в ЕП

снимка Личен архив

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.