Владимир Тодоров, Асоциация на пострадалите при катастрофи:

Скокът на глобите няма да стресне пътните хулигани

Яна Йорданова - понеделник, 26-12-2016 - 18:41

 

При 40% от загиналите причината е превишена скорост

За да събере 50 лева санкция, държавата харчи 400 лева

 

- Г-н Тодоров, смятате ли, че завишаването на санкциите ще има някакъв ефект и ще помогне за намаляване на катастрофите?

 

- Първо, нека уточним, че това е 55-ата промяна в Закона за движение по пътищата и акцентът този път е върху най-грубите нарушители. В тази категория попадат пияните шофьори, тези без книжка, водачите, които шофират в насрещното и които организират и участват в гонки. Затова бих искал да разделя отговора на вашия въпрос на две части. Първо - че за първи път у нас се въвеждат нов вид наказания. Тоест при нарушение да се свалят регистрационните табели на момента. По отношение на глобите, аз винаги съм застъпвал тезата, че размерът не е толкова важен. По-скоро у нас има проблем със събираемостта. Дори санкциите да са 50 000 лева, ако не се плащат, това означава, че нещо не работи както трябва.

- Не мислите ли, че водачите ще се дисциплинират поне малко?

- Не мисля. При положение, че глобата може да не се плати, кой ще се стресне? Според мен у нас е сбъркана административно-наказателната система. Причината е, че почива на закон от 1968 година. Писан е в други времена, когато хората имаха една адресна регистрация и тогава не можеха да си сменят лесно адресите. Сега в динамичното ни ежедневие, нарушителите не могат да бъдат откривани, за да им бъдат връчени наказателните постановления. Това води до отпадане по давност на голяма част от глобите. От своя страна пък това мултиплицира чувство за безнаказаност. Когато глобиш няколко пъти пътен хулиган, а той не плаща, този човек придобива чувство за безнаказаност. Затова ние трябва да променим кардинално системата за връчване на глоби. В момента полицаите продължават да бъдат най-скъпо платените куриери у нас, защото се занимават с несвойствена за тях дейност. Това е недопустимо. Затова си мисля, че глобите няма да стреснат нарушителите.

- Тогава какви мерки трябва да се предприемат?

- Трябва да се промени начинът за уведомяване, тежестта на призоваване. Защо нарушителят трябва да бъде издирван, след като му е написан акт? Необходимо е да променим модела за уведомяване. Нарушителят трябва да знае, че е санкциониран и ако иска да предприеме мерки за обжалване, да го направи. Ще ви дам пример и за друг парадокс, за да събере държавата 50 лева глоба от КАТ, тя харчи между 300-400 лева, които отиват за работа на полицаи, призоваване, съд и др. Това е основният проблем у нас и е причина за много катастрофи, защото чувството за безнаказаност води до инциденти.

- Колко точно са загиналите следствие на превишена скорост, защото това породи дискусия в публичното пространство?

- При 38-40% от загиналите на пътя причината е превишена скорост. На второ място е неправилно изпреварване и на трето - влизане в насрещното платно. Трябва да се има предвид и че превишената скорост понякога е и несъобразена с пътните условия. В тази посока също трябва да се работи.

- В този ред на мисли добре ли е водачите да бъдат задължавани да слагат зимни гуми? Според някои това е недопустимо.

- Всъщност се взе компромисно решение да се шофира или със зимни гуми, или с летни, но с грайфер минимум 4 мм. Например в Сандански или Малко Търново наистина няма нужда хората да са оборудвани със зимни гуми, но трябва да имат по-добър грайфер. Знаете, че досега изискването беше 1,6 мм, а вече ще е 4 мм.

- Един от аргументите против това беше, че мярката ще струва големи разходи на домакинствата. Така ли е?

- Хората трябва да са наясно, че когато си купуват автомобил, трябва да предвидят разходите по поддръжката му. Така че аз не приемам подобни аргументи. Който иска да има кола, трябва да е подготвен. А и разходите за това са несравними с човешкия живот. В скандинавските държави например шофьорите на тирове от Южна Европа, които не са оборудвани със зимни гуми, веднага са глобявани, а камионите са оставяни на паркинг.

- А у нас чести ли са катастрофите в следствие необорудвани гуми?

- Видяхте какво се случва по магистралата, когато тирове закъсат и блокират движението с часове. Никой няма справка колко са ПТП-та заради износени гуми. Но е факт, че има такива. Дори в градския транспорт на определени места, когато пътят е стръмен, старите автобуси не могат да се изкачат.

- Редно ли е обаче да се свалят на място регистрационните номера, това породи доста дискусии?

- Всяка една държава си има специфика в това отношение. За нас е характерно, че всяка седмица през лятото от КАТ спираха по 800 души без книжки. Това е сериозен проблем за нас. Става дума за умишлено престъпление, което трябва да се санкционира много строго. И понеже тези хора не плащат глобите си, няма друга мярка освен да се свалят регистрационните номера. Иначе какво можеш да вземеш на човек, който няма книжка. И понеже се избра най-мекият вариант, а не да се конфискуват автомобилите, ще се свалят номерата и автомобилът ще се дерегистрира на 6 месеца. Не мисля, че това е драстична мярка. Например в Швейцария за много по-малки нарушения, като например превишена скорост от 60 км, в някои кантони директно се конфискуват автомобилите.

- А мислите ли, че с промените в закона ще намалеят инцидентите, които са следствие на гонките?

- При гонките проблемът е многостранен. У нас няма места, където официално да се провеждат такива гонки. В Северна Гърция например има много добра писта, която се използва за такива цели. Всеки може да си плати и да кара колкото си иска. В България за съжаление нямаме такива условия. Така че трябва да има обезопасени писти - стари летища, военни полигони, където любителите на екстремните усещания ще могат да се забавляват, но безопасно. Освен това пътна полиция не разполага с ресурс да се справя с гонките, екипите не са достатъчни, за да има строг контрол. По този начин няма как да противодействаме на такива неща.

ВИЗИТКА

Роден е на 26 октомври 1972 година

Завършил е английска гимназия в Пловдив, след това право в Софийския университет „Св. Климент Охридски” и застраховане във ВУЗФ

Носител е на голямата награда „Достоен българин” за 2009 година и на голямата награда „Златен ритон”

Присъствал е на молитвената закуска с американския президент Барак Обама

 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.