Снимка на боец от мистериозната ЧВК "Туран"
Военната група „Туран“ – плод на фантазията на руски кореспондент

Журналист си измисли частна армия в Сирия

Мила КУДРИНА, МОСКВА - сряда, 10-01-2018 - 13:57

Привляклата в последно време вниманието на пресата руска частна военна компания /ЧВК/ „Туран“, воюваща в Сирия, се оказа журналистическа измислица. До този извод стигнаха аналитиците от изследователската група Conflict Intelligence Team /CIT/. Тяхното  разследване показа, че споменатото подразделение от наемници е просто плод на фантазията на един човек – журналиста Олег Блохин, пише „Медуза“.

          През 2017 г. в руските медии започнаха да се появяват материали за „Туран“, която наред с ЧВК „Вагнер“, уж воюва в Сирия и се състои от жители на страните от ОНД. Пишещите братя дори нарекоха новата частна армия „специалните сили от СССР“. Заинтересована от съобщенията в пресата,  CIT започва да анализира сведенията за „Туран“ в пресата и в интернет. Изучавайки подборка от снимки в Туитър на бойци с отличителни знаци на „Туран“, от изследователската група стигат до извода, че една от фотографиите е дело на журналиста Олег Блохин. Той живее в Латакия и периодически публикува репортажи от бойните действия в арабската република в изданията на регистрираната в Абхазия информационна агенция

ANNA News. Експертите от CIT съпоставили личните снимки на Блохин от социалната мрежа „ВКонтакте“ с постановъчните фотоси на бойците от „Туран“ и намерили в тях множество съвпадения - едни и същи тактически очила, модифициран автомат „Калашников“, пикап Toyota Tundra първо поколение, шлем и прочие военна екипировка. На основание на съвпадащите елементи аналитиците от изследователската група стигнали до извода, че на снимките в качеството на наемник е позирал самият Блохин, както и неговият приятел и оператор от руския тв канал РЕН Александър Ричков. На друга фотосесия на бойците от ВЧК, направена в население пункт Ханасе, се виждат същите нашивки на „Туран“, публикувани по-рано от Блохин. От CIT предполагал, че снимките всъщност са на бойци от едно от формированията на сирийското опълчение.

          През май м.г. на сайта „Руска пролет“ бяха публикувани кадри от „първата бойна операция“ на „Туран“ и провинция Хама. Но от изследователската група смятат, че това всъщност е видеозапис на боеве на сирийската военна проправителствена групировка „Силите на Тигъра“. Тази групировка, съдейки от репортажите, е съпровождана постоянно от Блохин в качеството му на кореспондент и оператор. От CIT твърдят още, че руският журналист най-вероятно е причастен към написването на редица материали в пресата, посветени на „Туран“. В частност, статията в „Аргументи на седмицата“ по темата, подписана от някой си Александър Кондрашов, всъщност е дело на Блохин, твърдят експертите. Като допълнителен аргумент, че споменатата ЧВК е „измислица на един човек“, CIT посочват отсъствието в откритите източници на каквато и да било информация за подразделението на наемниците, каквато например съществува за „Вагнер“.

          В коментар пред РБК относно разследването на изследователската група, самият Блохин нито потвърждава, нито отрича изнесените доводи и факти. Пред Znak.com  журналистът нарече проучването за „Туран“ „фейк и глупост“. „Защо свързват именно с мен появата на тази военна компания аз не знам. Разследването е основано само на клюки и догадки“, категоричен е Блохин. На свой ред колегата му Александър Ричков завява, че никога не е срещал бойци от „Туран“ и дори не е чувал за тяхното съществуване. Скоро след публикуването на разследването на CIT изданието ANNA News започна да сваля материалите на Блохин от своя сайт, пише „Медуза“.

          В тази връзка пресата припомня, че действително съществуващата частна военна група „Вагнер“ се състои от руски наемници. Тя действа от 2014 г., когато участва в разоръжаването на украинската армия в Крим. Смята се, че групата е оказала и значителна помощ на сепаратистите в Донбас. През октомври 2015 г. бойците са дислоцирани в Сирия, където участват в редица сражения. Общата численост на „Вагнер“ в арабската република се оценява на около 400 души. 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.