Ол инклузивът няма да отпадне, защото не разполагаме с достатъчно кадри

Благой Рагин, председател на Българската асоциация на хотелиерите и ресторантьорите: Българският турист е най-добрият клиент

Яна Йорданова - вторник, 07-03-2017 - 19:00

Избираме спа за Великден, Зимният сезон бележи ръст от 6%

 

- Г-н Рагин, в наредбата за категоризация на хотелите няма изисквания за предоставяне на услугата ол инклузив при местата за настаняване с 1 и 2 звезди. Трябва ли за тези хотели услугата да отпадне?

- Всъщност досега темата не е дебатирана и според мен се получи недоразумение що се отнася до въпросната наредба. Услугата е наложена от години и ако беше излишна, свободният пазар щеше да я отхвърли отдавна. Ако някой колега не спазва правилата при предлагане на храните, има конкретни органи, които могат да ги контролират и да ги санкционират. Затова дори не мога да си обясня защо се породи такъв по темата в медиите. Имайте предвид, че за да премахнем ол инклузива изцяло, секторът трябва да разполага с достатъчно персонал. В момента само за курорта Слънчев бряг не достигат 14 000 души. Представяте ли си колко служители трябва да има един комплекс с 1000 места, ако не предлага услугата ол инклузив. Нека си признаем, че нямаме такъв потенциал. Ако някой може да се наложи на пазара без ол инклузив, нека го направи. Това дори ще е добър пример за останалите колеги. На този етап според мен услугата е изгодна за туристите. Пазарът диктува всичко и собствениците на хотели се съобразяват с търсенето. А и това е най-малкият проблем в сектора.

- Засегнахте болезнената от години тема с дефицита на кадри. Отново ли браншът ще е изправен пред този проблем?

- За съжаление е така и ние сме изправени пред този проблем от години. Жалко е, че кадрите, които обучаваме, бягат навън. И засега няма как нещата да се променят със заплатите, които се предлагат. Крайно време е да влезем в еврозоната и цените и възнагражденията у нас да са в евро. Иначе ще липсват кадри във всички сфери, не само в туризма. Такова е положението и в селското стопанство, в строителството, IT сектора. Затова се налага да бъдем гъвкави.

- От какви служители браншът ще има нужда тази година, на какво ниво?

- На всякакво ниво - имаме нужда от сервитьори, готвачи, мениджъри, администратори, охрана, шофьори. Затова трябва спешно да предприемем мерки в тази посока.

- Зимният сезон е към края си. Кажете каква е равносметката?

- И тази година отчитаме добри резултати. Очакваме 5-6% ръст в сравнение с миналата година. Но трябва да имате предвид, че зимният туризъм работи само с 50% от възможностите си заради липсата на съоръжения. Причината е, че инициативите в тази посока веднага са атакувани от „еколози“, които получават чуждо финансиране. Добре е, че у нас може да караме ски до април, което е добре дошло за туристите. Дори в Банско се лансира идеята на 30 април в Банско и Боровец да бъде закрит зимният сезон и на същия ден да се открие летният. Това е добро предложение, защото само в България, Италия и Франция е възможно да се преминава директно от зимен към летен туризъм.

- От къде отчитате най-голяма посещаемост в зимните ни курорти?

- Много силно присъствие имаше от Русия, Англия, Германия, скандинавските страни, Чехия, Румъния, Македония. България е призната от съседите ни като зимна туристическа дестинация на Балканите, което много ме радва.

- Къде ще почива българинът за великденските празници, резервираме ли вече места?

- Да, вече има резервации. Българинът и тази година предпочита зимните курорти. Много силно представяне имат спа хотелите. Културният туризъм се развива изключително добре, особено в дестинации като Пловдив, Велико Търново, София. Вече голяма част от морските курорти предлагат и спа услуги. Само в Слънчев бряг има над 20 хотела с допълнителна услуга спа. Сега се стремим да разширим сезоните с нискотарифни полети до Бургас, Варна и Пловдив. София също се представя много добре. Само от септември до края на декември в столицата ни културният туризъм отчита ръст от 40%. Затова искаме да приложим този модел и в Пловдив, Варна и Бургас чрез нискотарифни полети.

- А има ли българи, които ще предпочетат съседни дестинации?

- Да, има такива, но броят им не е значителен. Пирот, Ниш, Белград, Охрид са предпочитани дестинации от сънародниците ни. Много българи пък обичат да посещават Северна Гърция.

- Какво сочи статистиката за ранните записвания за летния сезон? Ще можем ли да си намерим места, ако почиваме юли и август?

- За Слънчев бряг например има 40% записвания още през месец август миналата година. Сега почти всички курорти предлагат бонуси за ранно записване и много сънародници решиха да се възползват от това.

- Научили се наистина българинът вече да резервира по-рано почивката си?

- Да, и това е много добре. Моите колеги разчитат най-вече на сънародниците ни. Българинът е най-добрият клиент, той е позитивно настроен. Затова и започваме и да го ухажваме дори повече от чуждите туристи. Вече издигаме българския турист в култ. Той е табиетлия, може да не е много богат, но държи на добрата трапеза. Обича да има салата, предястие, аперитив, основно. Любител е на вкусните гозби.

- След рекорден летен сезон миналата година какви са прогнозите ви за предстоящия?

- Засега интересът към морските курорти е много голям и се надявам да не се случи нещо непредвидено. Трябва обаче да оправдаем очакванията на чужденците. Има много добри новини от Русия. Обещават ни 40% ръст, но дали тези прогнози ще се реализират, зависи от нас самите. Русия пуска нискотарифни полети и затова се надявам, че ще си върнем руския клиент. Също така немските туристи са №1 у нас. Англичани, поляци, чехи и словаци също са ни редовни клиенти.

- Предстои да се представим на най-голямото туристическо изложение в Берлин. Смятате ли, че тези изложения са ползотворни и ще участвате ли?

- Да, ще има самостоятелни щандове, на които ще се представи отделно спа, културен туризъм. Берлинската борса е най-търсена и атрактивна и очакваме колегите да се завърнат с добри резултати.

- Научихме ли се обаче да рекламираме страната си навън?

- Рекламата е големият ни проблем. Затова ние неведнъж сме повдигали въпроса 1% от оборота в туризма да се отделя за реклама. Няма друг отрасъл в света, който да може да допринесе толкова добра инвестиция.

 

Визитка:

 

Роден е на 8 септември 1945 г. в село Ярлово, Самоковско

Завършил е техникум по обществено хранене

Започва своя път като мениджър на ресторанти и след това се насочва към хотелиерство

Председател е на Асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите в България

Занимава се с ресторантьорство от 25 години и е основател на първото сдружение на частните хотелиери у нас

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.