Монитор
През 2017 г. нямаше съкращения

По 600 души напускат железницата ни годишно

Венцислав Генков - вторник, 02-01-2018 - 11:15

Стартовата заплата в БДЖ започва от 540 лв.

Над 3000 служители са напуснали системата на родната ни железница през последните пет години. Най-много хора, близо една трета от всички, са „слезли от влака“ през 2015 г., сочи статистиката на транспортното министерство и БДЖ, предоставена на в. „Монитор“.

Преди три години държавният железопътен холдинг е останал с точно 927 служители по-малко. От тях съкратените са 36, а пенсионираните – 284. Останалите

607 души фигурират в графата
„други“на статистиката

т.е. са напуснали по собствено желание. В края на 2016 година броят на служителите извън БДЖ е 654, от които съкратените са едва 21, пенсионираните са около една трета – 224, а в други попадат 409 души. Голям брой служители, които са изпратени в заслужена почивка, се наблюдава през 2014 г. Тогава в пенсия са изпратени 318 души. За първите 10 месеца на изминалата година ръководството не е съкратило нито един служител, пенсионираните са 163, а тръгналите си по други причини са „само“ 355.

Една от причините за наличието на толкова много служители попаднали в графата „други“ вероятно се крие в

бурното развитие на
подземната железница

в столицата ни и частните превозвачи. Откриването на новите станции на столичното метро през 2015 г. е довело до „естествени“ съкращения в БДЖ. Тогава няколкостотин служители на двете дружества тогава очакваха с нетърпение да бъдат обявени конкурсите за машинисти и ръководители движение на новите метростанции. В софийския метрополитен заплатите нямат нищо общо с възнагражденията в закъсалия държавен превозвач и релсовата компания.

Същевременно от жп дружеството за пътнически превози се оплаква от липсата на кадри. В дружеството най-много персонал се търси за длъжностите: локомотивен машинист, помощник-машинист, маневрен стрелочник, кондуктор, началник влак и маневрист. Също така в момента от БДЖ искат да назначат и специалисти на по-високи длъжности, като ръководител отдел „Продукти и цени”, експертни позиции и по-рядко на директорски.
В края на 2016 г.

жп холдингът вдигна
заплатите на почти всички

длъжности в двете си дружества, увеличения имаше и през изминалата година. Според източници на „Монитор“ от януари на работещите в железниците е обявено, че ще получат с 10 на сто по-високи заплати, но най-вероятно увеличението ще бъде наполовина.

За да преодолеят недостигът на кадри от жп холдингът провеждат курсове за повишаване на квалификацията и преквалификацията на работниците и служителите. Като по този начин някои от помощник-машинистите се преквалифицират в локомотивни машинисти.

Машинистите с 12 часови смени

Поради спецификата на работата си машинистите работят по график с определени смени. Всяка смяна е с продължителност 12 часа. Средната продължителност на дневното трудово време е между 7 и 8 часа. Според придобитата квалификация стартовите заплати на експлоатационния персонал варират от 542 лв. до 669 лв. Освен допълнителните възнаграждения, които се полагат по закон, се получават и други, договорени в колективния трудов договор. Служителите получават пари за обучение за стажанти, за пропътуван километър вместо да се ползват командировъчни пари, както и ваучери. Служителите получават допълнителен отпуск за работа при специфични условия на труд и ползване на безплатен профилакториум в почивна база на жп холдинга.  

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.