Държавното обвинение ще продължава с разпитите на свидетели и участници в инцидента.
БГНЕС
Все още нито една от тях не е отхвърлена

Три версии за катастрофата в Хитрино (ОБНОВЕНА)

Агенция Монитор - вторник, 24-01-2017 - 11:11

Директорът на НСлС Евгени Диков: Стрелката е била изправна

 

Нито една от трите версии за жп катастрофата на гара Хитрино не е изключена категорично, съобщиха от прокуратурата. Разследването продължава да проверява за нарушени правила при управлението на подвижния жп състав, техническа неизправност на подвижния жп състав и техническа неизправност в жп инфраструктурата (релсовия път и стрелките).

Събраните до момента доказателства сочат, че

 

няма никакви доказателства за умишлен взрив

 

т.е. терористичен акт. Огледите на стрелките и релейното табло са показали, че е малка вероятността произшествието да е настъпило в резултат на неправилно конфигуриране на трасето (по вина на стрелочник или ръководител движение), но категоричен отговор ще има след изготвяне на всички експертизи.

На 10 декември 2016 г. рано сутринта товарен влак с цистерни с гориво дерайлира в района на жп гара Хитрино, Шуменско, след което последва мощен взрив. При инцидента загинаха 7 души и 39 бяха ранени в различна степен. Причинени бяха значителни щети на близките административни и жилищни сгради. Селото бе евакуирано няколко дни. Разследването се води за престъпление по транспорта

 

от 10 следователи от НСлС по ръководството на

 

прокуратурата в Шумен. Разпитани са над 50 свидетели, назначени са десетки експертизи – токсикохимични, химични, за разшифроване на данните от скоростомерните устройства на локомотивите, за състоянието на железния път в района на гара Хитрино преди произшествието, пожаротехническа и др. Проверяват се документи от ИА ЖА за разрешителните и лицензиите за жп превоз на „Булмаркет рейл карго“ ЕООД, документи от централен диспечерски център - Горна Оряховица, за придвижването на композицията, документи от „Лукойл България“ и митническо управление Бургас за товара на композицията, документация за собствеността на цистерните и др.

 

Изследват се парче от релса и печка на твърдо гориво

 

която е горяла в къща в момента на взрива.

На 19 декември 2016 г. бяха обвинени двамата машинисти на първия локомотив в композицията. Съдът определи 10 000 лв. гаранция за първия машинист Димитър Михев, а вторият – Радослав Петков, е без мярка за неотклонение. Съдебно-техническата експертиза показа, че композицията се е движила с превишена скорост - 78 км/ч при разрешени 40.

„Изчаква се комплексна техническа експертиза, която да изясни дали освен високата скорост, има и друга причина за катастрофата. На този етап като основна версия се сочи човешката грешка при управлението на подвижния жп състав“, съобщи по БНТ директорът на НСлС Евгени Диков. Той заяви, че доста се спекулира с това дали е била изправна стрелката на пост 2, през която композицията е преминала. "Колегите от НСлС установиха, че стрелка номер 1 е била заключена, ключът се е намирал в пост номер 2 и е заснет с видеозапис и фотоснимки. Така че не може да има спор дали стрелката е била заключена или отключена, още повече че част от композицията преминава по тази стрелка, което означава, че ако не е била изправна, би трябвало още локомотивите и първите вагони да дерайлират", заяви Диков.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.