Родната железница е намалила борчовете си до 458 млн. лв.
МОНИТОР
Искат субсидия за единичните жп превози на общините

БДЖ с двойно по-малък дълг

ВАСИЛ НАНЧЕВ - четвъртък, 12-05-2016 - 15:12

Борчът за новите мотриси остава над 60 милиона

БДЖ е намалило за последните 5 години дълговете си двойно от 850 на 458 млн. лв. Това съобщи след среща със синдикатите от бранша шефът на холдинга Владимир Владимиров. В нея взе участие и министърът на транспорта Ивайло Московски.

„Само към банките дълговете са паднали от 641 на 245 милиона”, отчете той. „От общите борчове на държавната железница

134 млн. лв. са към облигационерите

малко над 60 милиона за новите германски мотриси и още 40 милиона към друг доставчик”, уточни той. Относно финансовото състояние на „БДЖ - товарни превози", чиято приватизация е пред провал, той обясни, че дълговете му са 95,4 млн. лв. По думите на Владимиров загубите и дълговете се генерират от превозването на единични товари на общините, които са нерентабилни. Шефът на жп холдинга намекна, че в България за подобна дейност също трябва да се дава субсидия. „В Австрия железниците получават за това 80 млн. евро на година”, обясни той.

Транспортният министър Московски добави, че щом засега няма интерес от купувач към „БДЖ - товарни превози", то ще се върви

към преструктуриране и стабилизация на дружеството

Димитър Манолов от КТ „Подкрепа” заяви, че синдикатите не са против приватизацията или оздравяването, но не искат това да става чрез съкращаване на работни места. Същата теза разви и Пламен Димитров от КНСБ. Според него държавата трябва да насочи повече инвестиции към жп транспорта, както това се прави за автомобилните превози. Профсъюзните лидери поискаха и среща с Агенцията за приватизация, за да получат по-точна информация за по-нататъшната съдба на товарната железница.

Шефът на „БДЖ - холдинг” Владимир Владимиров отказа да уточни колко души ще бъдат съкратени от дружеството в изпълнение на стабилизационния план. Само заяви, че през миналата година заради пенсиониране или по собствено желание са напуснали над 400 души. Коментара той направи по повод споменатите в документ от 2010 г. изчисления персоналът на товарното БДЖ трябва да бъде намален с 600-800 човека.

По повод перспективите за оздравяване на железниците с пари от хазната министър Московски каза още, че до няколко месеца се чака нотификацията от Брюксел за държавната помощ за сектора.

На въпрос на „Монитор” дали се очаква поскъпване на билетите в скоро време шефът на „БДЖ - холдинг” Владимир Владимиров отговори, че увеличаване на цените няма да има скоро, а чак след подобряването на качеството на услугата. По думите му това може да стане едва след оправяне на жп линиите, което ще позволи по-висока скорост на пътуване и след купуването на нови влакове.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.