Все повече тийнейджъри попадат в клопката й

Изпотяване и сърцебиене издават паник атаката

Агенция Монитор - събота, 09-09-2017 - 15:10

Необяснимият страх трае 15 - 20 минути

лични комбинации от симптоми, които се обозначават като паник атаки. Те започват да
се случват с определена честота и периодичност и тогава се говори за паническо раз-
стройство, обяснява състоянието психотерапевтът д-р  Димитър Тенчев. В някои случаи към описаните промени се добавя и усещане на ужас. Ако човек запази хладнокръвие, паническата атака може да изчезне за 15 - 20 минути.
В случай че се филмираме обаче, тя може да повтори и потрети.

СИГНАЛ
„Има и друга група симптоми, която е по-неприятна. Там няма такива ексцесивни състояния, при които да имаш усещането, че полудяваш и умираш, но се наблюдава едно непрекъснато виене на свят, усещане, че губиш контрол над походката си, над вестибуларния си апарат.
Макар тази форма на панически атаки да не е толкова драматична, тя е по-неприятната, защото не изчезва за 15 - 20 минути, а може да продължи с часове, дори с дни“, казва д-р Тенчев. Според експерта паник атаката е опит за самоизлекуване от тревожността, която човек
носи у себе си и сигнал, че трябва да направи промени в живота си.

ВЪПРОСИ
От важно значение за овладяването на тези състояния е те да не бъдат прикривани и потискани. Човек трябва да осъзнае от какво е провокирана паник атаката, да се вслуша в себе си и
да разбере от какво се страхува и какво в живота му не е наред. Когато си отговори
на тези въпроси, той може да работи върху емоциите си или да промени първопричината за появата на негативните усещания. Често обаче човек не е в състояние сам да се справи
с това и се нуждае от помощ и терапия, за да достигне до отговорите. Оказва се,
че усещането за тревожност и необясним страх засяга все повече и млади хора. Специалистите отчитат, че се увеличават случаите на български студенти, заминали да учат в чужбина, които отключват паник атаки. В някои случаи причината за това е трудната адаптация, прекаленото
струпване на нови неща, липсата на ежедневния контакт с роднини и близки и на познатия начин на живот.

ДИШАЙТЕ ДЪЛБОКО И БАВНО

По време на панически пристъп дишането е доста учестено, което предизвиква усещане за задух. Хипервентилацията, освен че влошава дихателния процес, води до алкализиране
на кръвта и влошава замайването. Ето защо е важно да се овладеем и да започнем да дишаме правилно – дълбоко, бавно, с диафрагмата си. Точно както се практикува в йогата - нека вдишването и издишването траят няколко секунди и след издишване да има лека пауза, бавно и спокойно. Този процес освен че ще допринесе за регулирането на честотата на дишането и сърдечната дейност, но и ще релаксира до известна степен тялото.

 
 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.