Затвор и тежък труд за шофьорите убийци

Иван Първанов - понеделник, 17-04-2017 - 17:36

Всеки втори пункт за автотехнически проверки на автомобили е бил глобен при направените преди великденските празници проверки. Едва ли за някого у нас е тайна, че от много години т.нар. проверки за изправността на автомобилите се извършват чисто формално и срещу една по-едра банкнота и най-голямата трошка, докарана от някоя европейска автоморга, се представя по документи като изправен автомобил, готов за „Формула 1” на пистата в Монца. За шофьорите така е по-лесно, защото срещу една или две двайсетачки си гарантират, че няма да им се налага да ходят и да си губят времето по майстори и да се ръсят със стотачки, за да купуват и подменят авточасти. Тази порочна практика обаче е изключително опасна, тъй като на практика произвежда коли убийци. И това е и една от основните причини всяка година стотици хора у нас да загиват по и без това лошите ни пътища. Само за сведение - през 2016 г. техният брой е бил 708, а през последните 5 години надхвърля 3200 жертви на автомобилната война.

И тази година събралите се четири почивни дни по празниците и натовареният трафик по родните пътища дадоха повод за вече до болка познатите коментари и оплаквания. Зададат ли се празници, и българинът си умира да се метне в колата и да подкара като бесен, все едно вози болен на смъртно легло. „Бързам, старши, имам важна, неотложна работа”, оправдават се повечето шофьори, когато бъдат спрени от пътните полицаи. Да, бързат, в повечето случаи, за да заемат по-хубава маса в някоя кръчма или ресторант и да започнат голямото празнично ядене, пиене и освинване. Защото след като удари за норматив половин кило ракия или кило вино, подплатено с галонче бира, у нашего брата българския шофьор кръвта кипва и той решава да покаже на целия свят какъв добър шофьор е. Мика Хакинен и Михаел Шумахер пасти да ядат. Мята се Бай Ганьо на раздрънкания „Опел” или „Голф”, радиото до дупка, газ до ламарините, гумите свирят и със 150 км/ч. най-често стига до най-близкото дърво и електрически стълб или пък паркира в някой дувар или къща за ужас на стопаните. И понеже пияният и Господ го пази, нафирканият до козирката автопилот най-често се разминава с някое счупено ребро, крак или ръка. В много от случаите обаче жертви на неговото безразсъдство стават други невинни хора, приели да се качат в колата му, или изпречили се без да искат на пътя на камикадзето зад волана. А тези хора с нищо не са виновни и с нищо не са заслужили да станат жертвен курбан на един безумец.

През годините полицията в България се опитва да озапти пияните водачи с актове, отнемане на точки и дори на автомобилите им. Това обаче не води до очакваните резултати. И причината за това е, че на повечето от водачите изобщо не им пука за актовете, които те изобщо не си правят и труда да плащат. „Я па тия. Те ще ми пишат акт на мене. Аз пък нема да си го платим”, репчат се убийците на пътя, късат акта и продължават да си форсират двигателите. За да бъде борбата с тях истински успешна, трябва друг подход. След като бъркането в джоба не помага и не служи като мярка за превъзпитание, остава най-радикалният метод: съд по бързата процедура, ефективна присъда и вкарване на шофьора убиец за най-малко половин или една година зад решетките със задължителен обществено полезен труд. Ама истински труд, а не копане на цветни градинки и метене на площади и тротоари. Като се изгърби от работа и ръцете му хванат такива мазоли, та да не може да си и помисли да държи кормилото, само тогава шофьорът убиец може пък и да се освести и да разбере, че пътното платно не му е бащиния и че трябва да се съобразява и с останалите участници в движението по него.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.