Тенчо Тенев, началник на КАТ-София:

Снимаме по 200 нарушители на ден за превишена скорост

Боян Димитров - понеделник, 21-12-2015 - 21:12

Тази година се разминахме с по-малко ранени и катастрофи. Младежи със слушалки в ушите пресичат, без да се оглеждат. Шофьорите да са особено внимателни къде спират и как потеглят.

ВИЗИТКА:

Роден е през 1962 г. в Димитровград

Завършил е стопанско управление и администрация в УНСС

Бил е сержант в Пътна полиция - Димитровград

Лейтенант-офицер в Пътна полиция РДВР - Хасково

Районен инспектор

Началник-смяна „Магистрална полиция”

 

 

- Г-н Тенев, 2015 година вече е към своя край. Как протече тя за КАТ - София?

 

- Имаме с 246 тежки пътнотранспортни произшествия по-малко спрямо миналата година, което е добър знак. Ранените са с 200 по-малко спрямо миналата година за същия период. Това е един изключително добър показател, че има някаква добре създадена организация на работа и правим много сериозна превенция по отношение на тежките катастрофи. За съжаление в началото на годината имахме един малко мъртъв период, в който не можехме да проверяваме достатъчно добре и там изпуснахме малко нещата по отношение на убитите и в момента имаме с четирима загинали повече спрямо миналата година. Надявам се с тази организация, която сме създали до момента, да успеем да сведем до минимум убитите. Имаме още малко време до края на месеца. Ако това нещо се случи, ще се поздравим с едни изключително добри резултати по отношение на безопасността на движението.

 

- Как може да стане това?

 

- Истината е в превенцията и контрола. Има ли повече контрол, нещата се случват и има положителна промяна, няма ли контрол - нещата не се случват и хората започват да карат хаотично по улиците на София. Казвам хаотично, защото водачът се е качил в автомобила и мисли за всичко друго, но не и за пътя. Не и за това, че пред него има спиращ автомобил, не за това, че навън вали и настилката е хлъзгава и трябва да спре. Движат се с несъобразена скорост спрямо пътните условия. Засилва се от едното кръстовище до другото и иска да стигне пръв. Не вижда, че пред него има кола, не успява да спре и прави една верижна катастрофа. Общо взето това са основните фактори, които влияят върху безопасността на движението.

 

- Какво говорят цифрите?

 

- От първи януари миналата година до декември са 1266 тежки пътно-транспортни произшествия, а за тази са 1017. Ранените за 2014 година са били 1456, а до момента са 1253. С 203 ранени по-малко постъпили в болница, което си е добър резултат спрямо миналата година. Общо взето като статистика мога да кажа, че София е на едно от добрите места по отношение на пътнотранспортните произшествия. Спрямо миналата година сме с почти 20% по-малко. Ранените са с около 16% по-малко. За съжаление убитите са с 6-7% повече спрямо миналата година.

 

- Къде е София спрямо другите градове?

 

- Спрямо другите градове като Пловдив, давам това сравнение, защото това са едни от големите градове, там има с 20% увеличение на загиналите, ранените са с 15% повече, ПТП-тата са с 13% повече спрямо миналата година. Във Варна тежките катастрофите са със 7 процента повече, загиналите са с 27% повече, а ранените са с почти 6% повече. Единствено в Бургас има намаление – 24% по-малко катастрофи, загиналите са с 28% по-малко, а ранените с 27%. Те са на доста добро ниво като проценти. Навсякъде обаче има голямо завишение на показателите за настъпилите тежки ПТП-та по области. За София нещата са добре и се надяваме да се задържат така.

 

- А как седят нещата по отношение на инцидентите с пешеходци?

 

- Отчитаме и един тревожен факт спрямо пешеходците. Увеличиха се пътнотранспортните произшествия с тях и то по тяхно невнимание. В много от случаите пресичат неправилно пътното платно, не на определените за това места и създават предпоставки за тежки пътно-транспортни произшествия. Скоро имахме един такъв случай. Възрастна жена пресича булеварда на забранено място и се случи най-лошото – почина на място. В други случаи виждаме млади хора, които са си сложили слушалки в ушите и си слушат музика, движат се по тротоара и в един момент решават да стъпят на пешеходната пътека, без дори да се огледат дали минава кола. Тъй като не чуват звука на автомобила, а си слушат някаква приятна музика, изскачат на пътя, а колата, която е на два метра, не успява да спре и така става белята. Това е тревожен факт. Хората трябва да бъдат по-бдителни, особено пешеходците, а пък и водачите – да се съобразяват с всичко онова, което става на пътното платно.

 

- В цялата страна имаше проблеми с регистрацията на автомобили. В София обаче това не се случи. Как успяхте да го предотвратите?

- Ние сме една от малкото дирекции, в които регистрациите на автомобили не спря нито за миг. Успяхме да предвидим в края на септември, че ще има някакъв вакуум и поръчахме малко повече регистрационни табели. Затова в момента единствено в КАТ-София не сме спирали регистрацията на автомобили. Имахме малки ограничения по отношение на товарните ремаркета, тъй като доста нови товарни автомобили се закупиха. Там спряхме регистрацията за около десетина дни, но в момента доставката вече ни е готова и продължаваме с пълните темпове да регистрираме и ремаркета.

 

- Приключи ли вече търгът?

 

- Търгът приключи. Фирмата, която го спечели, вече ни е доставила първите 500 бройки. Надявам се всички граждани на София, тъй като сега идват празници, правят се подаръци и се купуват автомобилите, да си ги регистрират, за да могат да си ги ползват със здраве и да им се радват.
 

- Мобилните камери работят ли на пълен капацитет?
 

- В момента разполагаме с няколко мобилни камери, които на ден снимат около 200 клипа за превишена скорост. Междувременно искам да уведомя гражданите на София, че екипите ни, които заснемат скоростта, имат задачата да следят и за автомобили, които са паркирали неправилно. Там, където има забранителни знаци, оборудваните с камери коли на КАТ имат функцията да заснемат и тези нарушители. Същото важи и за шофьорите, които се движат в бус-лентите. Тези функции ги използваме засилено през последните два месеца до максимална степен уплътняване работата на колегите, които са с мобилните камери.
 

- По колко автомобили се заснемат на ден?


- Всеки ден снимаме около 30-40 автомобила, които се движат по бус-лентите и същата бройка коли, които са спрели неправилно. Така че хората да не се изненадват, когато получат някоя честитка, че трябва да дойдат в КАТ-София, за да си получат фиша за нарушение.

 

- Отзовават ли се шофьорите?

 

  • - Интересното е, че много висок процент от гражданите се отзовават. Идват и си плащат глобите за тези нарушения. Можем да се похвалим, че има доста добра събираемост.

  •  

- Има ли възможност камерите да се поставят в цивилни коли?

 

- Можем да използваме само униформени автомобили за видеозаснемане и то при наличието на знак, който показва, че на този участък от пътя се извършва видеоконтрол.
 

- Камерите на КАТ „виждат“ ли през нощта?


- Имаме специална камера за скорост, която е с инфрачервени лъчи. Тя обаче работи на такива участъци, в които има добро улично осветление. В много тъмни участъци не е много ефективна. За това спираме автомобилите на по-централни булеварди като „Ботевградско шосе“, „Цариградско шосе“, които са осветени и ако автомобилът е дислоциран правилно, няма проблеми и спокойно може да заснема шофьори, нарушаващи правилата.

 

- Какво бихте посъветвали шофьорите за предстоящите празници?

 

- Искам да призова гражданите на София да бъдат много внимателни по време на коледните и новогодишните празници. Знам, че бързат да напазаруват. Моловете и големите магазини ще са пълни с шофьори, които искат да паркират. Много да внимават къде спират и когато потеглят, да се оглеждат дали около тях не минават други коли или хора. Особено внимание обръщам на пешеходците. Моят съвет е да бъдат много стриктни и внимателни, когато пресичат. Дори и на пешеходни пътеки. Същото се отнася и за шофьорите. Всяка година повтаряме, че колата трябва да е подготвена за зимата – с хубави гуми, чистачките да са изправни, да има налята течност.