Предницата е агресивна с широка радиаторна решетка, големи отвори в бронята и раздути калници.
Снимки Мото-Пфое и Ford

Ford Focus RS идва по-силен от всякога

Денислав Стоянов - четвъртък, 01-09-2016 - 09:00

Третото поколение на модела е практичен и достъпен спортен хечбек

За Ford абревиатурата RS (Rally Sport) означава много. С тези две букви са свързани големите победи в автомобилните състезания от 1968 г. насам, когато се е появил първият Ford Escort RS. Той и неговите последователи RS200 и Sierra RS Cosworth са печелили Световния рали шампионат WRC и много състезания на писта като BTCC. За тези почти 50 години са произведени 30 различни модела RS, а последният от тях е новият Ford Focus RS от трето поколение. Той продължава линията, започната през 2002 г. от първия Focus RS, наследен през 2009 г. от второто издание на модела.

За разлика от своите предшественици, новият Ford Focus RS се появи във версия с пет врати и повече няма да има хечбек с три врати. Автомобилът запазва характерния си дизайн с извита форма на покрива, леко повдигната задна част и къси надвеси.

На покрива има голям спойлер, а от дифузьора в задната броня се показват двете големи ауспухови тръби.

Въпреки че промените подобряват функционалността, външният вид на новия Focus RS е по-мускулест от всякога. Широката „паст” на радиаторната решетка е съчетана с големи вентилационни отвори в бронята, подаващи въздух към радиатора и спирачките. Тесните биксенонови адаптивни светлини наподобяват присвити очи на хищник. Аеродинамичният бодикит е с ниски прагове и спойлери. Под раздутите калници изпъкват 19-инчовите алуминиеви джанти с гуми с размер 235/35 R19, а като опция се предлагат и състезателни гуми. На покрива е монтиран голям спойлер, а от дифузьора в задната броня се показват двете големи дула на ауспуховите тръби. Подобрената аеродинамика значително е увеличила притискателната сила на двете оси, като при това е запазен ниския коефициентът на въздушно съпротивление 0,35. Твърдостта на каросерията е увеличена с 23% в сравнение със стандартния Focus.

Пред водача е воланът е с плоско дъно, обшит с перфорирана кожа в зоните на захващане.

В салона на Ford Focus RS е съчетана кожа и алкантара, зашити с контрастиращ син шев. В интериора правят впечатление множество сребристи детайли, имитиращи полиран алуминий, а също и черни лакирани елементи. На педалите са монтирани метални пластини. Воланът е с плоско дъно, а в зоните на захващане е обшит с перфорирана кожа. Новите циферблати на таблото са поставени в отделни окръжности със синьо осветяване. Най-отгоре на таблото под наклон са разположени три скали на уредите за налягането на турбокомпресора, за температура на маслото и за налягането на маслото. Под тях е 8-инчовият сензорен екран на мултимедийната система SYNC. Бутоните за аудиосистемата и климатика са много лесни за употреба.

Тънките предни седалки Recaro обгръщат тялото на водача в завоите с изразителни странични опори.

Предните седалки Recaro обгръщат тялото на водача с изразителни странични опори. Те са тънки, затова позицията на седене е по-ниска, отколкото в стандартния Focus. Кормилната колона дава възможност за корекции в широки интервали по височина и в дълбочина. Като опция се предлагат спортни седалки тип „корито”, които са по-твърди и още по-добре придържат тялото на водача в завоите. На втория ред са оформени две удобни места, но при необходимост тук ще се поберат и трима човека. Обемът на багажника е 363 литра в нормално състояние и 1148 литра със сгънати задни седалки, което превръща Ford Focus RS в доста практичен спортен автомобил.

На втория ред са оформени две удобни места, но при необходимост тук ще се поберат и трима.

Оборудването на новия Ford Focus RS е доста богато и разполага със система за безключов достъп и стартиране на двигателя с бутон, електрически стъкла, електрически и отопляеми огледала, двузонов климатроник, аудиосистема със CD-плейър и 10 тонколони, отопляемо предно стъкло и отопление на предните седалки. Стандартното хечбекът има 6 въздушни възглавници и система за стабилизация ESP. В списъка с опциите се появява круйз-контрол с ограничител на скоростта, камера за задно виждане, люк на покрива, отопляем волан, автоматична спирачна система и др.

Ускорението от място до 100 км/ч става само за 4,7 секунди, а максималната скорост е 266 км/ч.

Най-голямото чудо обаче е скрито под предния капак на хечбека. Там се намира 2,3-литровият бензинов турбодвигател EcoBoost, разработен от специалистите на спортното подразделение Cosworth. Той разполага с изцяло нови турбокомпресор, интеркулер, цилиндрова глава и изпускателна система, които са увеличили мощността му до 350 конски сили при 6000 об/мин. Максималният въртящ момент от 440 Нм се постига още при 2000 об/мин, а за кратко време при активиране на функцията Overboost (форсиране), на разположение са цели 470 Нм. Двигателят е много еластичен, особено в средните обороти и тегли отлично тежащият 1600 кг автомобил.

Възможностите на Focus RS изпъкват след няколко обиколки на писта „Дракон” край село Калояново.

При изпреварване на пътя не е необходимо да превключвате на по-ниска предавка, само трябва леко да натиснете газта и Focus RS се ускорява светкавично дори на 5-а и 6-а скорост. Мощният 4-цилиндров двигател може да се развърта до над 6800 об/мин, без да укротява горещия си нрав. След достигане на 3500 об/мин в изпускателната система се отваря изпускателен клапан и двигателят започва да реве дрезгаво. За да стартирате без приплъзване помага технологията Launch Control, използвана преди години в болидите от Формула 1. Ускорението от място до 100 км/ч става само за 4,7 секунди, а максималната скорост е 266 км/ч. В същото време разходът на гориво в града е 10 л/100 км, благодарение на системата за гасене на двигателя при спиране, а при спокойно пътуване варира около 7-8 литра на сто.

Новият Focus RS е стабилен в завоите, благодарение на системата за динамично разпределение на тягата.

Едва ли има по-добър начин да се изпробват възможностите на Ford Focus RS от няколко обиколки на истинска писта. За целта представителите на „Мото-Пфое” са ангажирали писта „Дракон” край пловдивското село Калояново. На затвореното трасе се отприщва състезателният нрав на горещия хечбек. Първата обиколка е с опознавателна цел и за загряване. След това инструкторът ми казва да дам пълна газ и да вземам завоите с максимално възможна скорост. Механичната 6-степенна скоростна кутия демонстрира отлична точност при превключване, а ходът на лоста е кратък. Новият Focus RS е изключително стабилен на пистата, благодарение на системата за постоянно задвижване на четирите колела със система за динамично разпределение на въртящия момент Torque Vectoring Control. Задвижването на четирите колела осигурява отлично сцепление, но Focus RS може да прави чудеса.

До 70% от тягата може да се предава на задната ос и Focus RS придобива характер на кола със задно задвижване.

Електрониката може да предава до 70% от тягата на задната ос, което придава на RS характер на автомобил със задно задвижване. Това е особено ясно изразено в специалния режим Drift, позволяващ лесно да се постигне контролиран дрифт. В другите режими хечбекът е по-сдържан, а системата за управление на тягата помага да се намали недозавиването. Воланът е остър и затова хечбекът веднага реагира на най-малкото му движение. Той сякаш не се наклонява в завой, а неговото окачване не може да се нарече прекалено еластично. Нещата се променят в режим Sport, когато твърдостта на адаптивните амортисьори се увеличава веднага с 40%. Затова от Ford препоръчват спортния режим да се избира само на равен асфалт на писти. Новият Focus RS спира отлично, благодарение на вентилирани спирачни дискове Brembo с диаметър от 350 мм отпред и 305 мм отзад.

Новият Ford Focus RS вече пристигна у нас и може да се изпробва при дилърите на официалния представител на Ford у нас – „Мото-Пфое”, а цената от 80 хиляди лева го прави един относително достъпен спортен автомобил за пътуване и състезания.

Ford Focus RS

2,3-литров 4-цилиндров бензинов турбомотор

6-степенна механична скоростна кутия

350 к.с. максимална мощност при 6000 об/мин

440 Нм въртящ момент при 2000-4500 об/мин

4,7 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

266 км/ч максимална скорост

7,7 л/100 км среден разход на бензин

175 г/км емисии на СО2

79 990 лева цена на модела

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.