Вместо стандартната цена от 10, 15 или 20 стотинки СМС-ът на роден език излиза 20, 45 или 60 стотинки.
PIXABAY.COM
Искат среща с трите телекома и КРС

КЗП скочи срещу по-скъпите СМС-и на кирилица

Агенция Монитор - четвъртък, 09-02-2017 - 13:15

Мобилен оператор ни цака с 2 лв. всеки месец за непоискан ТВ канал

Комисията за защита на потребителите (КЗП) скочи срещу по-скъпите СМС-и на кирилица, за които алармира през януари „Монитор“. Регулаторът е отправил покана за среща към трите родни телекома за изясняване на въпросите във връзка с различното таксуване на кратките текстови съобщения на родния ни език и на латиница, както и с новите правила за роуминга. Това съобщи председателят на комисията Димитър Маргаритов.

„Водим разговори, дори нашата комисия инициира среща, която ще се проведе следващата седмица с участието, надявам се, и на трите телекома, както и на колегите от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС)“, бе категоричен Маргаритов.

Както „Монитор“ вече писа

 

СМС-те излизат тройно по-скъпо

 

ако са написани на български език в сравнение с тези, изпратени на език с латинска азбука. На практика обаче операторите у нас не отказват изпращането на по-дълги съобщения, но при самото изпращане автоматично ги делят - ако е 160 знака на кирилица съобщението се таксува като три - две по 70 знака (140), оставащите 20 знака влизат в трето съобщение. В разпечатката те фигурират като три отделни съобщения пратени с разлика от 3 до 9 секунди. Така вместо стандартната цена от 10, 15 или 20 стотинки СМС-ът на роден език излиза 20, 45 или 60 стотинки.

Председателят на КЗП допълни, че има технически причини, свързани с криптирането на информацията, но при всички положения становището на регулатора е, че не може в родината на тази азбука, на която днес в света пишат над 300 млн. души, ние да нямаме възможност

 

да пишем при равни условия

 

с тези, които ползват другата азбука.

Във връзка с предстоящото отпадане на роуминга се изчаква произнасяне на европейския регулатор, като един от най-важните моменти е как ще стои въпросът с услугите без лимит.

„Трябва да има ясни правила по отношение на случаите, в които в родната си страна говорите без ограничение, но извън нея в рамките на Общността цената би се променила след достигането на определени лимити на мегабайти Интернет или период от време“, поясни шефа на КЗП. Той допълни, че не следва да се подписват нови договори. Възможно е само, съгласно очакването решение на европейския регулатор, да се допълни информация за това какви са лимитите на разговорите и на трафика на Интернет, когато абонатът е в чужбина. Добавянето на допълнителни услуги и

 

увеличаване на цените за потребителите не трябва да има

 

Маргаритов съобщи още, че е постъпил сигнал в комисията, според който един от телекома добавя към пакета от телевизионни канали на настоящите си абонати още един за период от три месеца, след изтичането на който те ще продължат да го получават вече срещу месечна такса от 2 лв., освен ако изрично не заявят отказ от него.

„В комуникация с търговеца настояваме той да промени условията и да бъде възприет обратният принцип – само ако желае някой да ползва, тогава би трябвало да го заяви. В противен случай е редно автоматично технически да се направи така, че абонатът да не ползва и да не плаща”, каза още Маргаритов.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.