Просветният министър се присъедини към мобилния екип и отиде на един от адресите в "Столипиново" заради две деца, които не ходят на училище

Министър влезе в „Столипиново”, търси деца извън училище

Ели Крумова - четвъртък, 07-09-2017 - 13:12

13 500 хлапета в пловдивска област не са в класните стаи, мобилни екипи обикалят адресите им

Министърът на образованието Красимир Вълчев влезе в „Столипиново”, за да посети адреси на деца, отпаднали от образователната система. Общо такива хлапета в Пловдив и областта са 13 500, а за областния център бройката сочи, че 7 000 деца не са стъпвали в класните стаи. Обходите в града и региона са започнали още миналата седмица и екипите са установили, че голямата част от децата вече не живеят в България.

В „Столипиново” Красимир Вълчев бе заедно с мобилния екип и посети първо един от последните блокове в квартала. Там две сестрички на 8 и на 9 години демонстрираха пред просветния министър как могат да четат приказки. На адреса би трябвало да живеят две деца – момиче на 11 години и момче на 14 години, които са извън класните стаи от години. Оказа се, че момиченцето отдавна живее в Германия с родителите си. Момчето пък ходило за малко у нас на училище, след което заминало при баща си в чужбина и после отново се върнало в „Столипиново”. Когато обаче се върнало в гетото, повече не стъпило в класната стая. В момента грижите за него са поверени на дядото, който не може да даде адекватно обяснение защо внукът му не ходи на училище. „Калпазанин е, не ще да ходи на училище”, каза дядото Шабан Алиф на министъра. Заместничката на Вълчев Деница Сачева, която също придружаваше мобилния екип, попита дядото какво иска да работи внукът му и човекът отвърна, че навремето момчето е мечтаело да стане пожарникар.

Преди да обиколката из „Столипиново” Красимир Вълчев посети Средно училище „Найден Геров” и детска градина „Лилия” в квартала

„Като няма завършено основно образование, няма да може да вземе книжка и няма да може да работи това, което иска”, обясни на дядото Сачева. „И аз това му обяснявам, но не му се учи. Какво да го правя? Преди искаше в пожарната да работи, но после се отказа”, се оправдаваше възрастният човек. Той даде за пример другия си внук, който през тази учебна година ще бъде в 9.клас. „Брокер на недвижими имоти иска да става и затова учи”, каза Шабан Алиф. Той повтори, че иска другият му внук също да продължи образованието си, но така и не стана ясно как ще го убеди да се върне обратно в класната стая.

Преди да обиколката из „Столипиново” Красимир Вълчев посети Средно училище „Найден Геров” и детска градина „Лилия”, където се срещна с екипите им.

„В момента проверяваме всички деца, които ги няма в нашата информационна система, но са в базата данни на ЕСГРАОН, дали са напуснали страната. Ще има такива, които са напуснали страната, но това няма да бъде отчетено в информационните масиви на Гранична полиция. При много случаи само на място може да се констатира това от техните съседи или от кмета на по-малките населени места”, каза Красимир Вълчев след срещата с директори и учители. Той уточни, че все още не е ясен механизмът, по който ще бъдат задължени родителите да уведомяват институциите, когато напускат страната с децата си в ученическа възраст. „При децата, които не бъдат открити на настоящ или постоянен адрес, ще продължи тяхното издирване. Открили сме национален телефон, на който могат да се подават сигнали за деца извън образователната система. Предстои да бъдат открити такива телефони и по регионите”, обясни просветният министър. „Можем да видим такива деца по поляните или по улиците. Често те не са от съответното населено място. Тогава този механизъм ще се задейства, така че те да бъдат идентифицирани и да бъдат временно включени в образователната система там, където са намерени”, каза още той. 

Просветният министър бе посрещнат в „Столипиново” от зам.-кмета по образование Стефан Стоянов

По думите му в момента е много важно взаимодействието между институциите. Подготвят се и промени при плащането на семейните помощи за деца. Примерно учителите ще могат да предложат на социалния работник сумите да се дават в натура и това предложение ще бъде задължително за изпълнение. Друга промяна е социалният медиатор да стане професия.

„Училищата в момента ползват такива медиатори. Тяхната дейност е много ефективна, когато става дума основно за ромски деца. Затова сме им препоръчали да направят усилия да ги задържат тези медиатори. Този въпрос ще бъде решен. Надеждата ни е действително да има повече медиатори и ще разширяваме средствата за училища, които имат нужда от медиатори”, заяви още Вълчев. В момента, ако директор на училище подаде информация към социалните да спрат помощите на семейства, чиито деца не ходят на училище, тези пари постъпват в школата. Предстои да бъдат увеличени и часовете по български език за тези хлапета, за които официалният език на страната ни не е майчин. От МОН предвиждат предоставяне на повече средства по критерия за концентрация на деца от уязвими групи, с родители, чийто образователен статус е нисък. „Имаме немалък процент на деца с родители с ниско образование, които не са включени в образователната система. Този процент е много по-голям за 3 и за 4-годишните деца. Затова мярката за задължитения обхват на децата на 4 години за нас е ключова. Тя гарантира, че тези деца ще имат по-малко трудности на входа на 1 клас”, каза още министърът на образованието в Пловдив. 

 
 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.