Обтриването със сняг закалява
Монитор
Поне месец-два контрастни душове преди първото гмуркане

Моржуването калява имунитета

СИЛВИЯ НИКОЛОВА - четвъртък, 05-01-2017 - 07:00

Лекува алергии, анемии, сваля кръвната захар, гони депресиите

потапянето в ледена вода е един от най-добрите и природосъобразни методи за създаване на силен имунитет. Този метод, познат още като моржуване подобрява кръвообращението и така е отлично средство за лечение на алергии и някои видове анемии, твърдят специалисти в областта на спортната медицина. Освен това то сваля нивата на кръвната захар и, ако се практикува редовно, я задържа в добри стойности. Същевременно, то пълни мускулната тъкан с обогатена на кръв кислород. Някои психиатри дори го препоръчват като средства за прогонване на депресиите.

Моржуването е много разпространено сред северните народи. По нашите географски ширини се практикува ритуално потапяне при кръщанета и вадене на кръста на Йордановден от водите на реки и езера.

Във всички случаи, то има закаряващи функции и е добра профилактика на простудните заболявания, както и подпомагащ метод за лечението на някои видове вегетативно-съдови дистонии.

Някои привърженици на тези практики дори твърдят, че потапявето в ледени води лекува онкологични заболявания, но медицинско потвърждение на твърденията им все още няма.

 

Механизмът

 

Изключително важна подробност при "моржуването" е фактът, че хората се потапят във водата за много кратко време - не повече от няколко секунди. Затова организмът не успява да се преохлади. В ледените води "моржовете" не само не изпитват студ, но и усещат вътрешна горещина, защото всички системи на организма са насочени към изработването на енергия. По този начин се тренира имунната система, терморегулирането и се извършва подготовката към най-адекватна реакция към стреса. Ако обаче процедурата по "моржуване" продължи повече от препоръчваното, след десетина минути човекът ще изтощи топлинните си ресурси и ще стигне до опасното преохлаждане.

Много е важно потапянето в ледени води да се извършва с позитивно настроение - само в този случай може да се изпита истинско удоволствие, твърдят познавачи. Осъзнаването на ползата от "моржуване" води до изработването на ендорфини. Те създават чувство на удовлетворение и оптимизъм, предизвикват желание към действие и енергичен живот. Именно заради това се смята, че "моржовете" не само че не се страхуват от зимни студове, но и смело посрещат всички сътресения на всекидневието.

Лекари предупреждават, че тази практика, както и хвърлянето за кръста на Богоявление са противопоказни за хора със сърдечно-съдови заболявания.

 

Подготовката

 

Моржуването е подходящо за всички възрасти, но преди това човек трябва да сподели намерението си със своя лекар, за да бъде преценено, дали здравословното му състояние позволява това, казва Лана Петкова - преподавател по психофизически практики, йога, пилатес и ланетика. Тя и хора от клуба й редовно излизат сред природата, практикуват потапяния във вода през зимата на открито и обтриване със сняг. - Когато човек е здрав, не е необходима и специална подготовка, достатъчно е да придобие нагласата да влезе и излезе бързо от водата, посочва Лана Петкова. На майките с деца тя препоръчва закаляването да започне още от лятото, като в горещите дни поливат хлапетата със студена вода. Инструкторката посочва, че ходенето и обтриването със сняг през зимата не само закалява, но има и стимулиращо действие, подобно на иглотерапията.

За разлика от нея специалистите по спортна медицина смятат, че ако сте решили да ставате „морж”, трябва да отделите месец два преди това да подготовка.

Като начало изключете парното, но не се навличайте с пуловери. Старайте се температурата в дома ви да не е по-висока от 22 градуса. Сутрин и вечер си правете контрастни духове, като постепенно намалявайте интензивността на топлата вода, докато се научите да се къпете със студена. Не попивайте с кърпа тялото си след баня, оставете го да изсъхне, колкото и студено да е в стаята. После ще ви стане топло. Пийте всеки ден билков чай, яжте суперхрани: мед, пчелно млечище, куркума и какао. Спането на студено не само ще ви кали, но и ще подобри качеството на съня ви. Излагайте се често на слънце, за да поглъщате витамин D. Едва, когато се научите да живеете по този начин, започнете опити да се потапяте за кратко в ледените води.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.