Сянката на Прокопиев използва медиите като машина за пари

Агенция Монитор - неделя, 28-01-2018 - 19:10

  • Теодор Захов броди и лъже из Европа досущ като Алеков герой

  • За подсъдимия бос и съдружника му журналистиката е смокинов лист и средство за лобизъм и печелене на поръчки

  • Прибра 850 бона от доставка на нет за чиновниците, напираше и за е-кабинета и новите паспорти

В машина за правене на пари и печелене на поръчки чрез натиск и лобистки материали са превърнали медиите си подсъдимият олигарх Иво Прокопиев и съдружникът му Теодор Захов, който е и председател на представляващия само техните интереси и тези на ортаците им задкулисни играчи Съюз на издателите в България. Това показва проверка на течението на сайта на „Икономедия“ - „Дневник“, седмичника на групировката „Капитал“, както и справка в регистъра на Агенция за обществени поръчки и Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС. При нея ясно лъсва, че в продължение на години двамата съдружници

използват сайтовете и страниците на медиите си

като смокинов лист, за да прикриват тъмните си дела, а също и за да притискат управляващите – независимо кои са те в съответния миг, да изпълнят интересите им. Отделно са получавали милиони от обществени поръчки за публикуване на обявления във вестниците, доставка на интернет и от еврофондове.

От месеци насам подсъдимият за аферата „ЕВН“ разградски бос Иво Прокопиев и партньорите му – отговарящият за данъчни престъпления Огнян Донев, банкерът беглец Цветан Василев и Газовия барон Сашо Дончев, заливат публичното пространство у нас, а и зад граница с фалшиви новини, чиято основна мишена, освен да чернят имиджа на страната, са издателската ни група и нашият издател Делян Пеевски. Причината е прозаична – разкритията на медиите ни „Телеграф“, „Монитор“, „Политика“ и Агенция Монитор за механизмите, по които олигарсите първо обраха всички нас, а сега се опитват да подменят и реалността в държавата, както и усилията на самия Пеевски да спре вторичното ограбване на КТБ. За целта освен че са впрегнали изданията си „Капитал“, „Дневник“, „Клуб Z“, „Сега“ и щедро финансираните от Василев „Фрогнюз“ и телевизия BiT, както и сайта за рекет на кметове „Биволъ“, те използват и представляващия само техните интереси Съюз на издателите в България, за да манипулират общественото мнение навън. Под паравана му шефът на Съюза и съдружник на Прокопиев с 49% от „Икономедиа“ Теодор Захов

броди из Брюксел досущ като съвременен герой на Алеко Константинов

придружаван от гвардия верни служители на заплата към въпросните издания, за да преповтаря опорните точки срещу издателската ни група в опит да вмени на нас собствените си простъпки и тези на бизнес ортаците си.

Последната подобна проява бе миналия четвъртък, когато на дискусия, организирана от базираната в Лайпциг партньорска организация на „Биволъ“ - Европейски център за свобода на пресата и медиите, при това субсидирана от Еврокомисията, Захов за пореден път излъга, пробвайки се да приложи спрямо издателската ни група обясняваната по-рано през деня от самия него на придружителите му стратегия за дезинформация FUD (съкратено от английски - страх, несигурност и съмнения). Така без каквито и да било доказателства, заедно с останалите опорки той заяви също, че издателската ни група се била ползвала с финансиране от хазната, както и от субсидии по линия на еврофондовете. Че това е фалшива новина, с която манифактурата за лъжи, създадена от олигарсите, трови медийната среда у нас и имиджа на страната ни навън, е лесно доказуемо и би лъснало при елементарна проверка на регистрите за обществени поръчки и за контрол над средствата на ЕС. Пак такава елементарна проверка показва, че - за разлика от нас - медиите, издавани от Захов и Прокопиев, са се ползвали от щедро финансиране през годините. Така само за периода 2007-2015 г. по линия на обществени поръчки за публикуване на малки обяви „Икономедия“ е получила над четвърт милион лева. Любопитното е, че именно по това време Прокопиев и сянката му във Фабриката за фалшиви новини тръбяха наляво и надясно, че поръчките отивали при други. Още по-любопитно е, че през 2010 г., пак за публикуване на обявления, групата е сключила два договора с НАП за общо 90 000 лева. Ако сте забравили под чия шапка бе тогава агенцията, то не е зле да припомним, че

начело на финансовото министерство стоеше Симеон Дянков

посочен лично от Прокопиев за поста и в момента подсъдим заедно с него по делото „ЕВН“. Разбира се, въпросните обществени поръчки са нищо на фона на еврофондовете, с които е била захранена Фондация „Национален съвет за журналистическа етика“. В НПО-то членове са въпросният съвременен Бай Ганьо, както и един от журналистите, придружавал го на форума в Брюксел – авторът на заплата към вестника на Газовия барон Сашо Дончев „Сега“, както и член на етичната комисия към СБЖ Светослав Терзиев. Организацията заедно с фондация С.Е.Г.А. са прибрали половин милион по линия на ЕС. Отделно в. „Сега“ е прибрал над 190 000 за „нови възможности за хората с увреждания“, а „Икономедия“ е прибрала над 50 бона за развитие на професионалисти в медиите.

Що за професионалисти са били изковани от ковачницата на Фабриката за фалшиви новини, е видно от течението на медиите в издателската група на Прокопиев и сянката му Захов. Те демонстрират, че страниците и уебсайтовете им са били буквално използвани за лобизъм, а където се налага - и груб натиск в полза на интересите на двамата съдружници. Освен печално известното писмо на Прокопиев с опорни точки до изданията му, в това число и „Медиапул“, за структурирана атака срещу проверката от страна на държавата на ЕРП-тата

кампании в изданията са правени и за „зеления ток“

добавката за който в сметките ни ужили всички нас с десетки милиони, а също и за поръчката за изграждане на е-правителството, за която по страниците на „Капитал“ и „Дневник“ се е лял лично Захов. Любопитно е да се проследи и поведението на изданията по отменената през февруари по лично настояване на премиера Бойко Борисов обществена поръчка за нови паспорти. Тя щеше да е за половин милиард лева – колосална сума, която обаче е оправдавана от „Капитал“ в поредица от статии. Ако се чудите защо, то отговорът идва в края на февруари 2016 г., когато столичен вестник посочва, че Борисов е прекратил поръчката заради съмнения, че съветник на тогавашния МВР шеф Румяна Бъчварова - Васил Величков, тика поръчката в полза на фирми, свързани с Иво Прокопиев и Саша Безуханова. Както можете да се досетите, тези факти не са отразени на страниците на „Капитал“.

Съвременният Алеков герой Теодор

Захов впрочем е свикнал да използва медиите като инструмент за влияние

още преди да придобие въпросните 49% от „Икономедия“ през 2010 г., когато влиза на мястото на решилия да напусне потъващия кораб на капиталци Филип Харманджиев. В годините преди това „Дневник“ и „Капитал“ щедро предоставят място за вихрене на бъдещия съдружник на издателя си. А той самият още по-успешно разраства благодарение на това партньорство интернет бизнеса си. Така за периода 2004-2010 г., когато компанията му „Спектър нет“ все още е негова собственост и на „Алфа финанс холдинг“ (холдингът на Прокопиев влиза с 50% в нея през 2006 г.), интернет дружеството получава 847 000 лева от доставка на интернет на различни държавни институции и общини. На този фон дори не може да се окачествят като лицемерие и наглост лъжите на Прокопиев, Захов и компания. Фактът е, че те винаги са възприемали журналистиката, от една страна, като машина за правене на пари, а от друга – като смокинов лист, зад който да се крият от правосъдието. Именно това се пробват да направят подсъдимите вече трима от четирима тартори на тази Фабрика за фалшиви новини, тровеща медийната среда у нас. Прокопиев, Донев и Василев се опитват да изкарат обвиненията срещу себе си едва ли не като посегателство срещу свободата на словото. А истината е, че те са подсъдими за тежки престъпления, обвиненията срещу тях нямат нищо общо с медийната им дейност, а те самите възприемат изданията си като машини за пари и влияние. Именно затова и Прокопиев заложи редакционната политика на „Икономедия“ - за него и партньорите му журналистиката е само търговия.

 

 
 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.