Ивайло Цветков

Виртуални капани

Яна Йорданова - четвъртък, 14-04-2016 - 19:23

Няма нищо по-хубаво от това мечтаната ти рокля да е само на един клик разстояние. Без излишна суматоха, без часове обикаляне по магазините и разправии с нелюбезни продавач-консултанти. Или пък до час да получиш вкусна пица, без да се потиш над печката. Особено след дълъг и изморителен работен ден. Не случайно някои казват, че интернет е променил света. И то не само по отношение на формирането на нагласи, но и при използването на услуги. Ако щете дори що се отнася до пестенето на време. Вярно е, че изтече много вода от създадения първи онлайн магазин за пица в света през 1994 година. Днес интернет търговията обаче набира все по-голяма скорост. За едни е мода, за други - просто удобство. Може би преди години ни се е струвало екзотично и че ще можем да си изберем дреха или книга само с едно кликване на мишката. Или пък че ще си купим билет за опера или за пътуване до любима дестинация, докато си стоим на стола на работното си място. Тези услуги обаче стават все по-популярни в ежедневието ни и ни спестяват часовете в обикаляне по магазини. Нали всичко е лесно и бързо, а това е най-важно за нас. Животът на един клик разстояние обаче крие и своите рискове и неведнъж попадаме в клопката на виртуалните капани. Затова данъчни под прикритие тръгнаха на лов за нелоялни търговци. Факт е, че от интернет търговията тези хора печелят стотици хиляди месечно. В същото време обаче не плащат ДДС и крият обороти. А уловките са много. В повечето случаи дори не знаеш кой е човекът или фирмата, която предлага дадена стока или услуга. В сайтовете за контакт обикновено са посочени само телефони, без информация за лицето, което извършва дадена търговска дейност. Честичко се подлъгваме и по отправените оферти. В много случаи услугата, за която сме си платили предварително, се разминава с очакванията ни. Случаите са не един или два. Помня как моя позната няколко пъти се опари от примамливи на пръв поглед оферти за фризьорски и козметични услуги. Всъщност изборът е наш. Никой не бива да отрича всичко ново, което улеснява живота ни. Въпросът е всичко да е законно и да е в полза на клиента. Някои дори чертаят мрачно бъдеще за личното ни пространство, защото данните ни вече изтичат отвсякъде. Факт е, че контролът трябва да се затегне, защото дори наскоро бяха открити фрапиращи нарушения. Това поне ще спести главоболия на потребителите. Или поне ще ни накара да проучваме по-внимателно стоките, които си поръчваме, и съответните производители. За да не се окажем поредната мишка, попаднала във виртуалния капан.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.