Фреш вместо бира, докато се печем в най-горещите часове

700 мл вода преди волейбол на плажа

Мила Мишева - сряда, 13-07-2016 - 19:00

По чаша на всеки половин час при спорт в жегата

Фрапета, бири и алкохолни коктейли често са сред любимите ни напитки на плажа. Кафето и алкохолните напитки, дори и бирата обаче не са подходящи в най-топлите часове или в централната част на деня – между 11 и 17 ч, защото водят до дехидратация. Когато е най-горещо, е важно на заложим най вече на трапезната или слабо минерализирана вода, фрешовете и подсолените български айряни. Такива са съветите на специалиста по хранене и диететика проф. Донка Байкова.


Бирата и алкохола пък можем да отложим за по-хладните


часове на деня – привечер например, когато да релаксираме и да се освежим с любима напитка.

Минимум по чаша вода на всеки час трябва да пием, ако сме на плажа. Ако пък искаме да спортуваме и например играем плажен волейбол, трябва да приемем 700 мл преди спорт и по чаша вода на всеки половин час. За да избегнем топлинен удар и обезводняване, трябва да разчитаме на приема на значително по-голямо количество вода от това през по-хладните месеци. Ако през есента например дозата е по 30 мл вода на телесно тегло, то


през лятото тя скача до 50 мл на килограм

Така например една дама от около 60 кг трябва да поема 3 литра вода. Не трябва да чакаме задължително да ожаднеем, за да посегнем към чашата. Така например децата и възрастните над 65 години имат несъвършени терморегулационни механизми, т.е. тяхното усещане за жажда е много закъснял симптом за обезводняване. Препоръчително е кафето и алкохолът да се приемат с допълнително вода.

Освен от топлинен удар трябва да се пазим и от слънчев, затова на плажа трябва да имаме осигурен чадър, шапка, а дрехите ни да са светли и широки, а не прилепнали по нас. При топлинния удар, до който може да доведе дехидратацията, спираме да се изпотяваме, а при слънчевия се изпотяваме обилно. И в двата случая страда централната нервна система – пулсът, сърцето. Затова трябва да сме бдителни и да не допускаме такива ситуации.

Разхлаждането във водата е не само приятно, но и полезно. Любителите на морето обаче трябва да се съобразяват с някои условия. Така например не бива да влизат да плуват непосредствено след хранене. Затова е препоръчително да изчакаме да мине поне един час например след обяд, преди да влезем във водата.

Къпането след хапване е грешка, защото след като сме се нахранили, кръвообращението е насочено към храносмилателната система. Непосредствено след храна обаче мозъкът обеднява, често ни се доспива и концентрацията ни пада. Мускулите също не са достатъчно кръвоснабдени и ако се появи непредвидена ситуация, може да се стигне до крампа, проблем на мозъка, на централната нервна система.


Осем градуса разлика

в температурата в колата и навън


Най-много осем градуса трябва да бъде разликата в температурата във вътрешни помещения с климатик и тази навън, обясни още специалистът по хранене и диететика проф. Донка Байкова. Така например когато се возим в кола, не бива да изстудяваме прекалено много въздуха, защото когато навън е много топло, организмът не може веднага да се пренастрои и адаптира към рязката температурна разлика.

Контрастните температури могат да се окажат опасни за здравето през горещите месеци. Затова трябва да се внимава и със студените струи от климатика в офиса, защото има риск да доведат до схващания и настинки.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.