Родният бизнес става световен

ВАСИЛ НАНЧЕВ - понеделник, 02-04-2018 - 20:00

Родният бизнес от години вече търси начин да инвестира не само у нас, но и в други страни. Това е повече от естествено. Всеки предприемач търси начин за по-бърза и по-голяма печалба на инвестицията си. Още Алековият герой Бай Ганьо след Освобождението нарамва дисагите и започва да търси кяр зад граница.

Днес наши фирми разпространяват интернет и кабелна телевизия, пускат паркове за слънчева енергия в далечни земи, където са намерили пазарни ниши, отдавна заети в родината от техни конкуренти. Да не забравяме и друго - българският пазар е малък и тук няма място под слънцето за всички. Още по-голям е проблемът с ниския стандарт на живот, който прави пазара и неплатежоспособен, а от там и по-малко интересен за перспективни инвестиции. Не бива да забравяме и проблема с липсата на достатъчно подготвени специалисти на всички нива.

Явно подобни спънки са по-малко за бизнеса ни в чужбина и той се насочва натам, търсейки реализация на свободните си средства и перспективи за развитие. Рано или късно родните предприемачи, отишли да работят зад граница, ще се върнат у нас и ще вложат поне част от парите си в България. Най-малкото ще си вдигнат луксозни къщи и ще осигурят работа за строителите.

Инвестициите ни зад граница показват и още, че дори половинвековната тъма на комунизма не е успяла да прекърши тотално предприемаческия дух на българина и той активно търси начини за експанзия. Преди години, когато китайският внос на платове и готови дрехи на практика почти ликвидира текстилния отрасъл у нас, някои родни бизнесмени се насочиха към Узбекистан и там направиха смесени фирми с местни предприемачи. Причината - наличие на достатъчно работна ръка и евтината суровина. Да не забравяме, че средноазиатската държава е един от най-големите производители в света на памук. Освен това готовата продукция има осигурен пазар в бившата метрополия Русия. В бившия Съветски съюз наши предприемачи са реализирали и проекти, свързани с хранително-вкусовата промишленост, където все още имаме добри традиции. Подобни успешни начинания имаме и в съседни страни.

Има и други примери на успешен и не дотам начинания на български бизнесмени зад граница. Наши строителни предприемачи, които изградиха множество сгради в планинските и морските ни курорти, преди години решиха да инвестират и в съседна Гърция, станала любима туристическа дестинация на много нашенци. Някои от тях не се съобразиха с факта, че там не се позволява презастрояване по брега на морето и меко казано останаха разочаровани. Други успяха да се адаптират и построиха малки хотели и апартаментни комплекси.

Не бива да се мисли, че с влизането ни в ЕС трудно мераците на бизнеса да търси шансове за реализация на плановете извън родината са намалели. Дори напротив. Подложен на силен конкурентен натиск от други страни, където паричният ресурс е по-евтин и местният бизнес се ползва с гласна и негласна протекция от властта, българският предприемач все повече ще поглежда към по-близки и по-далечни земи.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.