Къщи за гости се представят за хотели

ДИМИТЪР МАРГАРИТОВ, председател на Комисията за защита на потребителите: Изнудват с 1000 евро кандидат-купувачи на имоти

Яна Йорданова - четвъртък, 14-07-2016 - 19:03

Заведения за хранене нарочно не вписват цените и грамажите в менюто. Спряхме вноса на над 7000 надуваеми артикула за деца.

ВИЗИТКА:

Димитър Маргаритов е роден на 31 юли 1975 г. в гр. Плевен

Завършва право в Софийския университет „Св. Климент Охридски”

Има специализации и допълнителна квалификация, сред които в областта на управлението на системи за осигуряване на информационната сигурност и в областта на корпоративните финанси и счетоводните стандарти

Работил е в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на образованието и науката, Министерството на външните работи и др.

Председател е на Комисията за защита на потребителите от 27 март 2015 г.

 

 

 

- Г-н Маргаритов, започнахте проверки на автокъщите, в които се продават коли втора употреба? Кажете на какви нелоялни практики се натъквате и за какво трябва да внимават потребителите при покупка на такъв автомобил?

- Нашата цел е инициативата да има и превантивен ефект. Поставянето на темата на дневен ред, установяването и забраната на нелоялни практики на този пазар и налагането на санкции на нарушителите ще препятстват разпространението на недобрите примери в по-голям мащаб. Чувствителни сме към този въпрос, тъй като спецификата на дейността крие доста рискове, ако не се извършва по правилата. Отчитаме и обстоятелството, че повечето от гражданите в България ползват автомобили втора употреба. Констатирахме и издадохме заповеди за забрана на около десет нелоялни практики. Те се изразяват в това, че на сайта си или върху информационните табели в обектите търговците представят по-ниски цени и по-добри характеристики на предлаганите за продажба автомобили, но във всички случаи такива, които не съответстват на действителните. Ние го установяваме при прегледа на електронните магазини на автокъщите и при документалните проверки.

- Трябва ли да се предоставя гаранция за автомобила, въпреки че е втора употреба и правят ли го търговците у нас?

- Някои от търговците на автомобили втора употреба имат добрата практика да предоставят гаранция, независимо че нямат такова задължение. Но дори и да не го направят, законът дава такава до две години от закупуването на стоката. Това означава, че ако в този период възникне някакво несъответствие, потребителят може да предяви рекламация.

- Започнахте масови проверки по морето. Кажете от какво най-вече се оплакват хората в приемните ви, кои са най-честите нарушения?

 

- Контролът е целогодишен и обхваща територията на цялата страна. При активни туристически сезони ние съсредоточаваме усилията и ресурса си в курортите и населените места, където има струпване на повече туристи, тъй като това означава и повече сделки, а оттам – потенциално повече рискове за некоректни практики от страна на търговци. Постоянният превантивен и ефективен контрол води до намаляване на нарушенията с около 10% на годишна база. През този сезон отчитаме и нов спад – при извършените над 1000 инспекции в туристически обекти по Черноморието в последните два месеца сме констатирали около 50 нарушения. Според мен активното присъствие на контролния орган с проверки и чрез вече традиционните ни сезонни приемни респектира търговците и те все по-рядко се изкушават да заобикалят закона. Разбира се, нарушения и оплаквания от граждани винаги ще има, защото пазарът е динамичен, но нашата задача е да реагираме своевременно и да пресичаме всеки опит за нарушения. Имаме вече няколко сигнала в приемните по морето. Те са свързани основно с несъответствие на качеството на предоставената услуга с договореното и с рекламации на различни стоки, закупени от търговски обекти в курортите. Извършени са проверки и е оказано съдействие на тези туристи.

- Има ли нарушения при категоризацията, в изписването на храни и питиета в менютата?

- Една от положителните тенденции, които наблюдаваме в последно време, е че са намалели с около 50% случаите, в които се констатира най-тежкото нарушение в тази сфера – предоставянето на туристическа услуга в некатегоризиран туристически обект. Установявали сме, включително и през този сезон, липса на табела с категорията, несъответствие на посочения брой звезди или вид на обекта с тези по удостоверение за категоризация. Например пише, че е три звезди, а всъщност е две, че е хотел, а е къща за гости. Това заблуждава потребителите за качеството и вида на услугите, които могат да очакват, че ще получат. Най-често срещаното нарушение в заведенията за хранене и развлечения е свързано с играта с цените и грамажите. Понякога те въобще липсват. В други случаи, каквито имаше през миналото лято, цените се посочват в евро и така потребителят остава с впечатлението, че е два пъти по-евтино. В предишни периоди сме констатирали и нелоялни практики, при които ресторантьори обявяваха цената за определен грамаж риба, без да информират обаче, че се отнася за това тегло на продукта преди термичната му обработка.

- Предупредихте потребителите, че има риск в курортите ни да попаднат на различни некачествени надуваеми артикули за деца, други промишлени стоки. Какво сочат проверките ви в тази посока, какви са най-честите нарушения?

 

- В началото на лятото успяхме заедно с Агенция „Митници” да препятстваме вноса на над 7000 надуваеми артикула, предимно предназначени за деца. От началото на годината сме забранили над 60 вида рискови стоки, голяма част от които също свързани с летния сезон - детски бански и обувки, ластични въжета за багаж за автомобили и др. България е сред водещите страни в борбата с разпространението на рискови продукти на общия европейски пазар, което е потвърдено и от последния годишен доклад на системата за обмен на информация за опасни стоки RAPEX, според който ние сме на пето място. През миналата година забранихме около 200 опасни стоки и услуги, които не отговаряха на съответните стандарти за безопасност. Рисковете най-често са свързани с наличието на връзки и дребни елементи по дрехи и обувки за малки деца. Действително през активните сезони рискът хората да попаднат на опасни стоки се увеличава, затова предупреждаваме да бъдат внимателни – да не купуват продукти без информация за тях и за производителя им, без маркировки за безопасност. Ако попаднат на такива, нека ни информират, включително и чрез приемните по морето, за да предприемем необходимите мерки.

 - Има ли нарушения при увеселителните съоръжения по морето?

 

- Засега не сме установявали нарушения и нямаме сигнали за проблеми, свързани с тези услуги. Независимо от това нашите проверки ще продължат. Следим за наличието на задължителната информация, която трябва да бъде предоставена предварително на потребителя по отношение на цената, указателните табели за безопасната експлоатация на даденото съоръжение.

- Кажете кои са най-новите нелоялни търговски практики?

 

- Преди дни се произнесохме за забраната на нелоялна практика на фирма за недвижими имоти. Установихме, че след всеки оглед на обект клиентите са задължавани да подписват протокол, с който се съгласяват да заплатят комисионно възнаграждение на въпросния търговец, ако закупят същия обект от друго лице. Комисионната е в размер 3% от продажната цена на имота и не по-малко от 1000 евро без ДДС. Това представлява едновременно нелоялна практика и неравноправна клауза, тъй като от потребителя се изисква неправомерно да заплати за услуга, която не е получил. Установихме и друга неравноправна клауза, според която при възникване на спор потребителят трябва да се обръща към определен арбитражен съд. В подобни случаи потребителите трябва да имат възможност да се обръщат към гражданските съдилища.

Друг казус, с който се занимахме наскоро, е свързан със заблуда при продажбата на предназначен за деца хранителен продукт. Производителят твърди, че в него се съдържат два пъти по-малко мазнини, но не става ясно два пъти по-малко от какво. Освен това, според европейски стандарт един продукт попада в категорията „нискомаслен” при съдържание на мазнини до 3g на 100g от продукта, а в случая тази норма е надвишена близо 10 пъти.

- Какви са сигналите срещу мобилни оператори? Възможно ли е наистина вече да се „развеждаме“ лесно с мобилен оператор или все още има нарушения?

 

- На фона на общия брой постъпващи при нас жалби и сигнали най-голям процент са тези срещу търговците на стоки и услуги в сферата на телекомуникациите. Това може да се обясни с факта, че всеки от нас е потребител на поне една такава услуга и притежава поне едно телекомуникационно устройство. Ние следим за нелоялни търговски практики и за неравноправни клаузи в договори с общи условия за предоставянето на такъв тип продукти. Забранявали сме различни некоректни практики. Например един от телекомите умишлено прикриваше от клиентите си метода на изчисляване на цената за мобилния интернет, като не информираше предварително, че всяко влизане в мрежата се таксува на стойността на 1МВ. Забранихме и друга практика, при която телеком създаваше прекомерни пречки на потребителите при желание да прекратят договорите си, като изискваше от тях да подадат заявление по образец и то точно в офиса, в който са сключили договора си. Успяхме с два от телекомите да постигнем споразумение, потвърдено от съда, за намаляване размера на неустойките при предсрочно прекратяване на срочен договор. Срещу третия, който не се съобрази с нашата препоръка, е в ход колективен иск в съда. Очакваме съвсем скоро и той да въведе тази промяна в практиката си.

- Стана ли българинът по-информиран, научи ли се да търси правата си, да чете добре етикетите върху дадена стока?

- Убеден съм, че единствено ефективният и превантивен контрол в съчетание с по-добрата информираност на гражданите за правата им и съзнанието на търговците да бъдат коректни и да спазват закона ще доведат до намаляване на недобрите практики. Именно поради това ние полагаме усилия по всяко от тези направления – имаме много добро взаимодействие с останалите контролни органи и неправителствения сектор, в диалог сме и с потребителите и търговците. Фактът, че гражданите все по-често ни търсят за консултации, без непременно да са станали жертва на нелоялен търговец, говори за това, че те се интересуват за правата си.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.