Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи (СМП): 150 евро на ден са най-ниските неустойки за закъснение на превоза

ВАСИЛ НАНЧЕВ - вторник, 16-02-2016 - 20:04

Нервите на превозвачите не издържаха, всеки ден е като лотария Искаме от гърците гаранции да няма повече блокади Имаше случаи тир да чака по пет дни на Кулата

ВИЗИТКА:

Йордан Арабаджиев е роден през 1965 г.

Завършил е специалност „Транспорт и енергетика” в сливенския филиал на ТУ – София

Има специализация „Транспорт”

Работил е 15 години в механотехникума в Пловдив

9 години е бил шеф на ДАИ - Пловдив

2 години е зам.-изпълнителен директор на ИА „Автомобилна администрация”

От 2014 г. е изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи

 

 

 

- Господин Арабаджиев, каква е ситуацията с блокадите по гръцката граница и във вътрешността на Гърция?

 

- Положението е много тежко. Във вторник гръцките фермери не спазиха поетия ангажимент от 11.00 до 16.00 часа да пропускат товарни автомобили. От тяхната страна на границата колоната от чакащите тирове бе дълга около 18 км, а от българска - над 12-13 км.

 

- Каква беше реакцията на нашите превозвачи?

 

- Нервите ни не издържаха от своеволните отваряния и затваряния на границата от гръцка страна, което прави превозите по тази дестинация много рискови. За това нашите шофьори затвориха трафика за всички автомобили през пунктовете „Кулата” и „Илинден”. Искаме гаранция, че гръцките фермери най-после ще вдигнат блокадите и тогава ние ще се отдръпнем.

 

- Как реагираха гръцките власти по време на блокадите?

 

- Доколкото имам информация, ще има неофициална среща на министрите на вътрешните работи на България и Гърция. Очакваме да има положително развитие. При такива условия не може да се работи. Всеки ден е като лотария дали протестиращите ще спазят договорката или пък ще им дойде на ума да затворят границата до когато си поискат, както го правят твърде често. Откъм „Илинден” вече 6-7 дни въобще не се пропускат товарни автомобили. За това ние решихме да вземем адекватни мерки. Очакваме държавата да ни подкрепи. В същото време се извиняваме на всички наши сънародници, пострадали от затварянето на границите и ги съветваме да минат през Македония или през Турция за да могат да се приберат.

 

- Блокадата от наша страна безсрочна ли ще бъде?

 

- Ако гърците гарантират, че няма да има блокади, сме готови в рамките на 15-20 минути да се организираме и да пуснем трафика.

 

- Искате от тях пълно сваляне на блокадите или само спазване на договорените прозорци за пропускане на тировете?

 

- Вече не можем да им вярваме. Те обещават, че ще има пропускане, но не си спазват обещанията. Искаме гаранции, че няма да има блокади.

 

- Какво е положението с блокадите във вътрешността на Гърция?

 

- Нещата там са динамични, защото на едно място блокират, а на друго отварят. Няма предвидимост.

 

- Осигурява ли се храна и вода на блокираните ни шофьори на чужда територия?

 

- Само един път им бяха занесли вода. За това от фирмите, за които работят шофьорите, им носят пари, за да се изхранват. От българска страна, благодарение на областния управител на Благоевград и кметовете на общините по пътищата към границата и Червения кръст има организация за раздаване на вода и сандвичи. Положението обаче си остава тежко. Гърците просто пренебрегват проблема.

 

- С колко време се удължава пътуването до Атина и до Игуменица, заради блокадите? Има ли наистина обходни маршрути във вътрешността на Гърция?

 

- Имаше случаи тир да чака по 4-5 дни на Кулата, след това се натъква на други блокади по пътя за Игуменица. И до там стига за повече от седмица. Обходните маршрути са черни пътища и по тях е невъзможно да се движат тирове. Те не се всъдеходи. Гърците умишлено казват, че имало алтернативни маршрути, заобикалящи блокадите. Целта им е при задействане от ЕС на наказателна процедура срещу тях, да не бъдат обвинени, че не са осигурили такива трасета. Оказва се, че те са само на хартия.

 

- Колко се оскъпяват курсовете за заради блокадите?

 

- Най-ниската неустойката за закъснение на доставката на товар е над 150 евро на ден. Отделно има много косвени загуби - заплата на шофьора, принуден да чака в блокадите, която е към 50-60 евро на ден. По-големи са разходите и за гориво, особено когато трябва да се поддържа определена температура в ремаркето. На място камионът гори повече отколкото, ако се движи и двигателят му работи в оптимален режим. Като пътува, той гори - 28-31 л на 100 км. На място, ако работи, би изхарчил и 50 литра, за съответното време, необходимо за изминаване на стотина километра. Загубата на време в блокадите намалява приходите на превозвача и той не може да осигури сумите за лизинговите вноски, които трябва да изплаща редовно. Затварянето на границите носи огромни директни и косвени загуби.

 

- Каква част от автопревозите ни за чужбина са за и през Гърция?

 

- Стотици са фирмите, ползващи тази релация. Първо са тези, работещи само с южната ни съседка. Другите са превозващи товари до южните пристанища на Италия и Испания.

 

- Пренасочват ли се вече българските превозвачите по други маршрути към Италия, през Сърбия и Хърватска?

 

- Правят го всички, превозващи спешни товари. По този маршрут обаче първо има опашка на Калотина, а след това и на сърбо-хърватската граница. Пътят е по-дълъг и превозът се оскъпява.

 

- Кога ще започнете да предявявате исковете в гръцките съдилища за нанесените щети?

 

- Първо ще съберем точната информация. Сега работим по установяването на фактическата обстановка.

 

- Освен блокадите по гръцките граници и пътища, какво са другите проблеми на българските превозвачите в момента?

 

- Основният е свързан с липсата на подготвени шофьори. Има кадрова криза в сектора. Това е най-сериозният проблем на българските превозвачи. За решаването му трябва комплекс от мерки.

 

- Българските фирми възстановиха ли си позициите, които имаха навремето на пазара за превози от Западна Европа за Близкия Изток?

 

- Трудно е да стане. Особено към Иран. Все още не са възстановени.

 

- В момента къде са ни основните пазари зад граница?

 

- Основните ни пазари са вътрешнобщностните доставки в рамките на Евросъюза, Турция, Русия и бившите съветски републики.

 

- Към Русия има ли проблеми, заради конфликтите с Украйна?

 

- Има проблеми и там, но очакваме нещата да се пораздвижат. Заради обтегнатите отношения на руснаците с турците, има шанс наши компании да увеличат превозите на товари от Турция към Русия.

 

- Къде в Западна Европа имаме най-силни позиции?

 

- В Испания, Франция, Германия, Белгия. Почти навсякъде сме търсени като превозвачи.

 

- Реши ли се проблемът на превозвачите ни с митницата в Свиленград?

 

- Имахме среща с шефа на митниците Ваньо Танов и срещнахме разбиране. Той пое ангажимент няколко митнически бюра във вътрешността на страната - във Видин, в София - Кремиковци, Пловдив, Хасково и може би Стара Загора да започнат работа на 7-дневен режим от 08.00 до 20.00 часа, което ще улесни значително превозвачите. Няма да им се налага да чакат с дни на Свиленград.

 

- Как се отразяват на бизнеса ви новите по-скъпи винетки?

 

- Негативно. Има ли някой българин, който да твърди, че му се отразяват добре. От средата на миналата година имаме и друг проблем. От тогава започнаха да ни събират по стотина лева данък и за ремаркето, въпреки че няма промяна в закона. До тогава той беше заедно с това на влекача.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.