Зеленолистните зеленчуците подтискат свръхпроизводството на кортизол

Протеини и мазнини за баланс на хормоните

Мила Мишева ­ - четвъртък, 25-01-2018 - 10:00

Набавяме си Омега 3 от лаврака и скумрията

Здравословното хранене е много важно за поддържането на хормоналния баланс на организма ни. Хормоните са продукти на еднокринните жлези в човешкото тяло. Те са белтъчни тела и трябва периодично да се грижим за тяхното добро производство и оптимално ниво в клетките. Всички стресови ситуации са свързани с производство, секреция на определени хормони, разказа пред „Монитор“ специалистът по хранене и диететика проф. Донка Байкова. Неслучайно, когато сме много напрегнати, казваме „излях си адреналина“. Става дума за хормоните на надбъбречната жлеза, които имат отношение и към инсулина. А както добре знаем, силният стрес като нищо може да ни докара депресия със всичките й симптоми като безсъние, тревожност и др. Затова за добър статус трябва да заредим организма ни с балансиран прием, както на протеини, защото хормоните са белтъчни тела, така и с подходящи мазнини и определени витамини като Е, А, К и др., обясни проф. Байкова. Важна роля играят и антиоксидантите, които мощно активират функциите на организма, в това число и на хормоните. При прием на белтък най-добре е да има баланс между растителните и животинските. При зърнените храни ние - българите консумираме жито, булгур и просо, южноамериканците залагат на царевицата, а американците на овесените ядки. През последните години нашумя позабравената киноа, чиа, които също влизат в групата полезни храни. Добър източник на протеин са бобовите храни като боб и леща, които имат високо съдържание на протеин и в добра комбинация със зърнени храни наподобяват аминокиселинния състав животинския белтък, който се съдържа в млякото и яйцата. Добър източник на протеини е и чистото месо. Ядките също са полезни, тъй като в състава им има както растителен белтък, така и много ценни мазнини. Есенциалните жизненоважни мастни киселини се съдържат в пълноценни растителни източници. Организмът ни не може сам да си ги произведе затова трябва да си ги набавим отвън – чрез храната. Това може да се случи чрез консумация на маслиновото масло, ядковото масло, лененото масло, плода авокадо и др. В тях има бетацитостерол, който помага за производството на хормоните, в това число и на хормона на стреса кортизол. Затова и през последните години авокадото нашумя толкова. Лененото семе пък е добър източик на фитоестрогени или по-точно на структурите, наречени лигнани, които имат сериозно превантивно действие по отношение на рака. Не бива да забравяме и мазните риби, които са богати на омега 3 мастни киселини. Така сьомгата, ципурата, лаврака, скумрията и рибата тон цялостно подобряват хормоналният баланс в тялото на човека, защото имат добро присъствие на омега 3 мастни киселини. Зеленолистните зеленчуци са подходящи добавка към протеините и въглехидрати. Те предотвратяват възпалителни процеси, намаляват нивата на стреса и оттам нататък косвено подпомагат подобряват целия хормонален баланс. В това число потискат свръхпроизводството на кортизол – хормона на стреса.

 

Бирата – богата на фитоестрогени

Някои храни и напитки оказват влияние на женските хормони. Така например бирата, която съдържа хмел е богата на фитоестрогени. Именно затова и при свръхконсумация на бирени напитки мъжете придобиват структура на тялото, наподобяващо това на жената. Развива се т.н. гинекомастия, която представлява уголемяване на млечни жлези. Възможно е и да се стигне до натрупване на мастна тъкан в областта на таза, ханша. Ефектът при жените е същият. Свръхнивата на естроген обаче са свързани с риск от поява на ракови образувания.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.