Първокласният път през Кресна е сред най-натоварените и опасните в страната.
МОНИТОР
От пролетта на 2017 г.

Започват новото трасе на „Струма” през Кресна

ВАСИЛ НАНЧЕВ - вторник, 27-09-2016 - 16:13

След завършването му за година правят от стария път аутобан

Трасето от магистрала „Струма” в посока към София през Кресненското дефиле ще започне да се строи през пролетта на 2017 г., научи „Монитор”.

 

На дискусия, посветена на реализацията на най-тежкия участък от лот 3 на аутобана, шефът на Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) инж. Лазар Лазаров поясни, че това е оптимистичният вариант, с най-малко забавяния от обжалвания, който ще позволи

 

 

 

новото трасе да стане готово още през 2020 г.

 

 

 

„След това за около година целият трафик двупосочно ще бъде пуснат през него. „През това време старият път Е-79 през дефилето ще бъде основно реконструиран и след това по него ще бъде пуснато движението по посока от София към Кулата”, уточни той.

 

Инж. Лазаров подчерта, че за последните повече 16 години са предлагани различни проекти за преминаване на автомагистралата през дефилето. „Още около 2000 г. се правиха проучвания, като се планираше аутобанът да бъде пуснат за олимпиадата в Атина през 2006 г.”, обясни той. Според него засега не се знае каква ще бъде цената на варианта с разделени трасета в 2 посоки, но във всички случаи тя ще бъде

 

 

 

много по-ниска от изграждането на голям тунел

 

 

 

По думите му предварителните най-груби сметки са показали, че предлаганият преди няколко години двуетажен вариант за преминаване през най-тежкия участък между Кресна и Крупник е щял да излезе по-евтин от лансирания сега с изнесено на изток отделно трасе, защото то минава през силно пресечен терен. Някои екологични организация обаче са били категорично срещу двойното движение през дефилето.

 

На дискусията, проведена в Камара на строителите в България над 30 експерти, представители на неправителствени организации, академичната общност и бизнеса са подкрепили последният избран вариант от АПИ с ново отделно трасе. В декларацията им изрично се подчертава, че изграждането на голям тунел е технически рисково, нецелесъобразно и неприемливо за реализация поради инженерно-геоложки, сеизмични, икономически и екологични неясноти и липса на необходимия финансов ресурс.

 

От името на строителите председателят на КСБ инж. Светослав Глосов

 

 

 

поиска ускоряване на процедурите за реализация на проекта

 

 

 

за да не загуби страната ни стотици милиони левове европейско финансиране.

 

Според изпълнителния секретар на Федерацията на потребителите в България Емил Георгиев ЕК нееднократно е поддържала позицията, че решението какъв вариант да бъде избран трябва да се вземе от българското правителство.

 

Николай Иванов от асоциация „Пътна безопасност” пък пресметна, че за последните 16 години на сегашния път през дефилето са загинали стотици хора и това заедно с другите щети е струвало на икономиката ни най-малко 1 млрд. лв.

 

 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.