Въздух с дъх на брадва

ВАСИЛ НАНЧЕВ - петък, 13-01-2017 - 17:04

Посред лято, не къде да е, а насред София, обичайна гледка е столичани да разтоварват дърва за зимата. Сигурно подобни неща трудно може да се видят в друг голям европейски град. Причината за дървеното нашествие е естествено е ниският стандарт на живот и липсата на нормални облекчения за инвестициите в газификация или прокарване на централно парно.

В резултат вече се тровим не само от изгорелите газове от колите, а и от фините прахови частици, които бълват комините на сънародниците ни, принудени да се връщат с цял век назад в начина си на отопление. От въздуха с дъх на изгорели дърва, или образно казано - на брадва, трудно може да се избяга дори в малките населени места. Там даже положението е още по-тежко, защото едва ли ще се намери и едно домакинство, което да не се топли на дърва или въглища. Така смог през зимата вече има не само в големите градове, а и във всяко населено място налегнато от безветрие.

В такъв случай какво ни остава? Да се молим навсякъде да духат ветрове за да отвеят мръсния въздух и най-вече липсата на визия за решаване на проблема. Някои популярни кметове у нас вдигнаха шум около идеята си да слагат филтри на комините. Други посъветваха да се горят сухи дърва, защото те замърсявали по-малко от мокрите. Второто ми звучи като призива на последната френска кралица, като няма хляб, да се ядат пасти.

Докато се чудим по какъв начин да се върнем отново в новото столетие, вече сме начело в класацията по най-мръсен въздух в Европа. Това естествено пълни не само касите на лекарите и аптеките, но и ни убива. Оказва се, че над 14 000 души в България всяка година умират именно от това, че у дома, на работата и по улиците дишат замърсен въздух.

Вторият голям риск след използването на биомасата (както е модерно да се наричат сега дървата) за отопление са старите коли, които димят по улиците. Иначе са горе-долу лъснати, но от ауспусите им излита какво ли не. Публична тайна е, че сме се превърнали в автоморгата на Европа и само у нас могат да се видят толкова коли на по 15-20 години, че и повече. За справянето с проблема пак най-вече се говори и се дават някакви стимули за прескъпите все още електромобили. Преди години в съседна Гърция решиха проблемите си като субсидираха покупката на нова кола, срещу изпращането на старата за скрап.

Засега един от начините да заработим нещо от връщането ни в началото на миналия век е да превърнем и рязането на дърва по дворовете в туристическа атракция. Не са толкова много столиците в ЕС, където през лятото може да се видят купища дърва за зимата или да се чувства мирисът на дима от тях, когато снегът затрупа улиците. Китните ни селца, обгърнати от гъст смог също стават за туристическа атракция. Дето се вика и от бедата може да извлечем някаква полза.

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.