СНИМКА МОНИТОР
Строителният министър Николай Нанков:

Предлаганият вариант за „Струма“ през Кресна е 4 пъти по-евтин от големия тунел

Агенция Монитор - петък, 11-08-2017 - 11:23

В края на 2018 г. ще заработи тол системата

Не започнем ли строителството на АМ „Струма“ в Кресненското дефиле до 2019 г., има риск да загубим безвъзмездното европейско финансиране за проекта и да се наложи той да бъде завършен със средства от бюджета, което е безотговорно. Това заяви днес по БТВ министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. „Държавата разглежда всичките 5 варианта за трасе през Кресненското дефиле. Най-важното е да изберем този, който ще гарантира възможно най-безопасното пътуване и преминаване. Трябва да спазим и всички законови мерки, както и да защитим околната среда. Не трябва да забравяме също финансовата и икономическата точка на въпроса“, отбеляза министърът.

От икономическа и екологична гледна точка най-оптимален е полуизточният вариант, обясни министър Нанков и посочи, че той предвижда запазване на съществуващото трасе в посока Гърция с уширение, рехабилитация и изправяне на завои и екологични мерки, които гарантират безопасността на животинските видове. В проекта е включено и изграждането на обходен път на Кресна, с което ще се обезопаси трафикът в града. В посока София движението ще бъде се изнесено от дефилето в източна посока. Ще бъдат осигурени пет пътни възела и 6 връзки между двете трасета и връзки с всички населени места, каза още Нанков. Министърът бе категоричен, че това е най-оптималният вариант от гледна точка на сигурност и безопасност на пътуващите. Икономическата и финансова логика показват, че това е най-евтиният вариант - до 4 пъти по-евтин от дългия тунел, посочи той. Регионалният министър обясни, че Кресненското дефиле е най-сеизмично тежкият и сложен район в България. „Тунел със сигурност няма и не трябва да се строи от гледна точка на нашия приоритет за сигурността и безопасността“, категоричен бе Нанков.

Ако затънем в процедури по обжалване на проекта за „Струма“ има риск да загубим средствата. Останалите участъци от Лот 3 на магистралата се строят в срок, дори участъкът към Сандански изпреварва сроковете, информира той.

В края на годината ще имаме готови планове за разширяването на АМ "Тракия" от София до Пловдив, защото това е най-натовареният участък, в който през лятото трафикът достига 40 хил. автомобила на денонощие, съобщи още министър Нанков. В момента се извършват анализ и оценка на сервитутите и проучвания за изграждане на още по една лента в двете посоки. По думите му през 2018 г. може да започне проектиране и остойностяване на уширението.

"Минималната щета за държавата от обжалванията на тол системата е 1,5 млн. лева на ден. Ще заведем иск срещу тези фирми, които непрекъснато обжалват, като в момента правим остойностяване на всички пропуснати ползи за страната“, коментира министърът във връзка с процедурата за внедряването на интегрираната система за плащане на пътни такси. „В края на 2018 година тол системата ще заработи", категоричен бе Нанков и напомни, че заради процедурни хватки въвеждането й се бави с година и половина. Министърът добави, че се обмисля вариантът за създаване на държавна компания, която да внедри системата на принципа на ин хаус.

"Санирането не е спряно. Контролът е подобрен. Всички сигнали, които са изпратени до нас, са проверени и при нарушения строителите са си понесли санкциите", каза още министър Николай Нанков. От направените проверки до момента за качеството на вложените материали е установено, че само в един блок с височина над 28 м е установено разминаване по един от четирите показателя в декларираното от фирмата качество по отношение на пожарната безопасност. Ще направим и платим повторни тестове в лаборатория в Стара Загора, съобщи министърът. Вероятно през следващата седмица ще е готов пълният доклад на комисията, която проверява вече завършените сгради. В него ще са залегнали предписания за отстраняване на евентуални проблеми като ще се търси техническо решение за обезопасяване.

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.