Склонните към алергии да внимават с белтъка на яйцето

Консумирайте агнешкото леко охладено, а не горещо

Яна ЙОРДАНОВА - четвъртък, 05-04-2018 - 08:00

Пригответе го със зелени листни зеленчуци, а не с ориз или картофи

Обикновено по празници последният въпрос, който ни вълнува, е този за здравословното хранене. Рядко обръщаме внимание на това какво точно консумираме и как съчетаваме отделните продукти в менюто си. За да се предпазим от неразположения, е добре да имаме предвид някои неща. Особено хората, които са постили, трябва да са наясно, че не е препоръчително да сменят рязко модела си на хранене. Това трябва да стане постепенно, защото в противен случай стресираме организма си.

„Добре е в празничния ден по време на всяко хранене да приемаме по един продукт, който не сме консумирали по време на поста. Препоръчително е това да става в обратен ред на храните, които сме изключили последни от менюто си. На закуска, да речем, може да похапнем парче козунак, защото той е приготвен от яйца, бяло брашно и мляко - все продукти, които не сме приемали известно време. Той е гарниран и с ядки и сушени плодове, което е още по-добре“, коментира пред „Монитор“ експертът по диететика и хранене проф. Донка Байкова.

 

Можем да го гарнираме с плодов сок, домашно приготвена цитронада

 

или билков чай.

Традиционно сигурно почти във всеки дом домакините ще приготвят печено агне. Експертите по хранене обаче съветват да не се гарнира с ориз или картофи, а със зелени листни зеленчуци - ароматен джоджен, девесил, пресен лук, киселец, лапад или спанак.

„Добре е да оставите за следващия ден дроб сармата или гарнитурата от картофи към месото, защото това натоварва храносмилателната система. Много е важно и агнешкото да не се консумира горещо, а леко охладено, за да премахнем с ножа лоените капчици, които са рисков хранителен елемент за черния дроб и панкреаса“, обясни проф. Байкова.

Специалистите съветват агнешкото месо да се сервира с чаша червено вино, гарнирано с лека салата - може да е шопска или пък да добавим

 

 

кисело мляко към зелената салата

 

 

за да намалим въздействието на алкохолната субстанция. Добре е да знаем, че алкохолните напитки не се приемат на гладно - мазнините, да речем, олиото в салатата, или пък белтъкът, възпрепятстват бързото разграждане на алкохолното вещество. Важно правило е, че никога алкохолните напитки не се сервират самостоятелно, най-добре е с чаша вода, студен чай или цитронада.

Алкохолните напитки са допълнителен рисков фактор за повишаване на кръвното налягане, за хора със сърдечносъдови проблеми и с подагра. Виното и гъбите, с които гарнираме често месото, пък са източник на пурини, които повишават пикочната киселина. Това е противопоказно за страдащи от подагра. Това важи и за бирата. Затова според експертите всичко е въпрос на баланс и количества.

 

Що се отнася до яйцата пък, най-добре е да консумираме до 3 на ден.

 

Хората, които са постили - най-много до две

 

 

Те отново трябва да са съчетани с нещо леко - добавка от плодова салата и с напитка от чай или кафе. Второто яйце може да е към салатата на вечеря, защото е трудносмилаем продукт.

Трябва да внимаваме със свръхкомбинациите на алергизиращи храни - например глутен.

„Съветът ми е да оставите за следващите дни погачите и баниците, приготвени с бяло брашно. Също така е добре да не предозирате с мазнините. Те натоварват цялата храносмилателна система. Тя е съставена от три компонента и само един от тях да е натоварен, това действа неблагоприятно и на останалите“, обясни проф. Байкова.

Особено натоварващи са т.нар. технологични подобрители. Ако ги приемаме съвкупно по време на едно-единствено хранене, те могат да натоварят органите ни, отговорни за тяхната обработка.

 

 

Няколко правила за добро храносмилане:

  • Да се консумира един вид плод на прием.

  • Да не се смесват кисели (кисели ябълки, кисело грозде, грейпфрут, лимон, лайм, портокал, ананас, нар, ягоди, мандарини, домати) със сладки плодове (сладко грозде, узрели банани, райска ябълка, фурми, сушени смокини, стафиди).

  • Да не се смесват плодове, които имат различно време за разграждане. Киселите се разграждат напълно за 1 час. Полукиселите (ябълки, смокини, киви, манго, круши, не много сладко грозде) - за 1,5 – 2 часа. Сладките плодове се разграждат напълно за 3 часа.

  • Да не се смесват плодове с никакви семена, ядки или авокадо.

  • Пъпешите и дините винаги да се консумират самостоятелно, те се разграждат за 1-2 часа.


Сладки продукти
Тук поставяме захарта, меда, меласата, кленовия сироп. Разграждат се за 2 часа и за най-добро храносмилане се консумират самостоятелно или разредени във вода.


Зърнени храни и картофи
За добро храносмилане да се консумират самостоятелно (само един вид концентриран въглехидрат като хляб или ориз, или картофи и т.н.), комбинират се добре с всякакви зеленчуци. Препоръчително е комбинирането им с домати, лимон и оцет. Не е лоша комбинацията и от 85% зърнени + 15% бобови. Например ориз с боб, просо с нахут и т.н. Да не се смесват с никакви семена, ядки, маслини или авокадо.


Бобови храни
Трудносмилаеми са и трябва да се консумират умерено.

  • Добре се съчетават с всякакви зеленчуци без картофи, сладък картоф, тиква.

  • Задоволителна е комбинацията им с домати, лимон, оцет.

  • Лошо се комбинират с ядки, семена, маслини, авокадо.


Семена, ядки, маслини и авокадо
Семената и ядките да се изкисват поне за 8 часа.

 

  • Да се консумира само един вид ядки или семена до 60 г.

  • Добре се комбинират с всякакви нескорбялни зеленчуци като маруля, спанак, зеле, краставица, домат, репички, копър, магданоз, кервиз, селъри, чушки, карфиол, броколи.

  • Аналогичното важи и за авокадото (до едно на ден), и за маслините (до 15 на ден).

  • Да не се надвишава дневният прием на семена и ядки от 30-50 г, едно авокадо и 15-20 маслини.

Добре е да се прибавят към всички растителни храни, но да не надвишават 15-20 г.

Лошо се комбинират със скорбялни и слабовъглехидратни зеленчуци като картофи, сладък картоф, гулия, моркови, червено цвекло, както и със зърнени и бобови храни.

 

 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.