Кап. Живко Петров, директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация”:

Морски пикник хит сред туристите

Николета Цветкова - понеделник, 12-06-2017 - 18:30

Хората, които предлагат атракционни услуги, не правят компромис със сигурността

- Г-н Петров, може ли да дадете информация за спасителната операция на падналия военен вертолет в края на миналата седмица?

- Операцията беше военна. Ние получихме информация за тежкия инцидент, но тя се проведе изцяло под ръководството на ВМС. От нас беше поискано съдействие за осигуряване на плаващ кран, за да бъде изваден падналият хеликоптер. Както знаете, регистрите на всички плавателни съдове са в ИА „Морска администрация“, така че успяхме да им осигурим своевременно такъв плаващ кран.

- Когато туристи и граждани забележат проблем или нередност, могат ли да ви сигнализират?

- Да, ние имаме постоянна връзка със 112. Ако нещо забележат, могат да се обаждат на него, от там ще ги прехвърлят в центъра ни във Варна. Там се намира морският аварийно-спасителен координационен център (Главна дирекция „Аварийно-спасителна дейност“) и работи 24 часа и от него се реагира на подадените сигнали. От миналата година част от него е и аварийният център на  ГД „Главна въздухоплавателна дирекция“, които също трябва да имат такъв център. По наше предложение те бяха събрани на едно място. Защото те отговарят, ако има паднал самолет в морето, но ние трябва да му помагаме. Така в трафик кулата в морската столица събрахме всички служби, които отговарят за възможните аварийни ситуации. 

- Имате ли данни колко корабчета ще предлагат атракционни плавания по море в започналия вече летен сезон? 

- Общо ще са около 170, като бройката им се запазва приблизително същата, както миналата година. От тях около 100 корабчета ще има по Южното Черноморие, в района на Варна ще са малко по-малко, приблизително 70, като броят им се запазва спрямо миналата година. Те са с различни мащаби, има такива с капацитет 12 човека, но има и два големи лайнера, на които могат да се качат между 200 и 300 пасажери. Те се намират в района на Бургас, като най-големият кораб се използва за организиране на дискотеки в морето, за това не навлиза много навътре.
Услугите, които предлагат, са в няколко сегмента. Най-малките изпълняват типичната разходка по море, най-често около някой град. Например от южната страна на Несебър до северната. Други кораби са морски таксита, които извършват превоз на пътници да речем  от северната страна на Несебър до Слънчев бряг, като разстоянието, което се изминава, е около 1,5 км.
По-големите плавателни съдове предлагат „морски пикник“. Излизането в морето е около 4 часа, но не е на много голямо разстояние от брега. Освен пътуването на пасажерите се предлагат храна, пиратски игри и стари забавления.
Третият вид услуга е типичният морски превоз, който се предлага само на едно място между Несебър и Созопол. Там в момента плава пътнически катамаран с капацитет 100 места. Той покрива и всички изисквания за транспорт за хора в неравностойно положение. Дневно прави около 2-3 курса, като в активния летен сезон натоварването се увеличава. Той е предпочитан, защото разстоянието по суша се минава за няколко часа, а по море за около 40 мин.
И трите услуги се търсят. При тях няма много голяма конкуренция, защото са в различни сегменти.

- Проверени ли са вече те и какви нарушения открихте?

- Всички корабчета са проверени. Инспекциите се правят всяка година преди началото на сезона. След тях се издават разрешителните за работа, като те важат само за година. Преди да се издаде документът, се прави техническа проверка на кораба. След това се гледа дали има сключена задължителна застраховка. Следят се и медицинските свидетелства на капитана и екипажа, както и квалификациите им.
Никой не е застрахован от инциденти, но мога да твърдя, че секторът е добре регулиран. Най-важното е, че хората, които предлагат услугата, не правят компромис със сигурността.
Нарушенията, които отриваме, са дребни и много често се оправят още по време на проверката. Например установяваме, че надписите на спасителните жилетки не се четат ясно или са изтрити, сред пропуските е и недобре закачена лампичка към спасителната жилетка. Най-често има пропуски във воденето на корабните дневници, като не е записано с колко хора се тръгва или дали им е проведен инструктаж.
Добър резултат дава и правилото, което въведохме, при тръгване на лодката водачът й да се обади на представителите на Гранична полиция, да съобщи часа на тръгване и с колко хора ще се плава.

- Как стоят нещата с водните бази и атракционите?

- По отношение на водните бази, от които тръгват различните надуваеми атракции, както и джетовете и водните колела, също в последните години няма проблеми. Изискванията към нас са да има ограден коридор с въжета, както и поставяне на три пояса шамандури, които отделят мястото за плуване, за каране на водни колела и за джетове. И те минават на проверка преди началото на сезона. Те трябва да водят два вида дневници - единият за плавателните съдове, другият са хора, които ги ползват, и те се проверяват и от Гранична полиция. Това е с цел, ако се налага да се прави разследване назад във времето, то да се улесни. Единственият проблем е, че не може да се искат личните карти на хората, а се записва каквото те кажат.
При тях бройката също се запазва от последните години. Една от причините е, че вече капацитетът е изпълнен. Според регламентите може да има база през 500 метра по ивицата. Освен това те са нанесени и на схемите на плажовете. 

- Правят ли се инспекции и по време на самия сезон?

- Да! Правят се внезапни инспекции през целия сезон. Нашите експерти проверяват поне по два пъти всички, които предлагат услуги по морето. Не искаме и не правим планови инспекции, защото от тях няма смисъл. Правим извънредни проверки. 

- Какво бихте посъветвали хората, които искат да използват някой от морските атракционни, за какво трябва да внимават?

- Туристите трябва задължително да прочетат инструктажа или да поиска да им бъде проведен. Освен това те трябва наистина да се запознаят какво пише в инструкциите, защото там са посочени мерките за безопасност, които трябва да следват. Важно е да има спасителна жилетка, сложена по правилния начин и да не я сваля, по някакви свои причини. Това е средство за спасяване на живот и с него не трябва да се правят компромиси. Следващото, което трябва да правят, е да спазват инструкциите, които им се дават от предоставящите услугата. Например, ако пише, че не трябва да се става прав или да скача от надуваемото съоръжение, което се тегли, то наистина да се спазва. В противен случай може да се обърне, което да застраши здравето и живота на човек.
Тези, които се качват на корабчета, първо задължително трябва да видят колко е максималният допустим брой на пасажерите. Това е задължение на капитана, но контролът от пътниците не е излишен. Освен това преди отплаването трябва да бъде направен инструктаж, в който да се покаже например къде са спасителните жилетки. При по-малките лодки не трябва да се става или скача по време на движение, а при големите да се надвесват над леарите. 

 

ВИЗИТКА:
- Капитан далечно плаване Живко Петров е роден през 1966 г. в Нова Загора. Там завършва средното си образование, след което и ВВМУ “Н. Й. Вапцаров” във Варна със специалност „Корабоводене за БМФ”
- Прекарва 3 г. на корабите на „Океански риболов”, а след това повече от десетилетие работи в Кувейтската танкерна компания. На мостика достига до старши помощник-капитан, изпълнява длъжността 6 г.
- През 2004 г. става част от екипа на Изпълнителна агенция „Морска администрация”. От 2014 г. е назначен за изпълнителен директор на агенцията 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.