8 милиона чужденци почиваха у нас миналата година

Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма: Очакваме 1,7 млн. туристи за зимния сезон

Яна Йорданова - понеделник, 16-01-2017 - 19:00

Българинът предпочита тридневните почивки, Вече има 6000 предварителни записвания за лятото

- Г-н Драганов, каква е равносметката за туристическия бранш от изминалата година, готови ли сте с анализа?

- Миналата година беше една от най-успешните за българския туризъм и една от първите, в която виждаме мащабна реализация за инвестициите, направени в бранша през последните 15 години. Те успяха да устоят на големия натиск през лятото по отношение на интереса на чуждестранни туроператори и индивидуални посетители да бъдат в България в замяна на техни пътувания към съседна Турция, Египет и Тунис, които бяха затворени. Обслужили сме рекорден брой чуждестранни туристи - над 8 милиона. Броят на чуждите посетители, пресекли границата ни, пък ще прехвърли 10,3 млн. души. Като цяло годината беше рекордна и по отношение на приходната част - както от продажба на основни и допълнителни услуги, но и от увеличаване на събираемостта от данъци в туризма. Това се видя особено по Южното Черноморие, след като от Агенцията по приходите проведоха мащабни акции. В някои населени места, като Созопол например, събираемостта надхвърли 202%.

- От къде отчитате най-много чужди посещения?

- По отношение на чуждите туристи най-много посещения има от Германия, следва руският пазар, съседни дестинации - Румъния, Гърция, Сърбия, както и Великобритания и други европейски страни. От нововъзниканлите пазари най-много увеличение има на туристи от Иран и от Китай.

- Зимният сезон е в разгара си. От кои страни има най-голям интерес към ски туризма ни?

- Още от миналата година над 1500 туристи имаха предварителни записвания за настоящия зимен сезон. Те са главно от Великобритания. Рано падналият сняг даде възможност не само за отлично протичане на зимния сезон, но и за неговото удължаване. Според мен той може да продължи до Великден или дори до началото на май. Като цяло в зимния сезон има увеличаване на интереса към България и това се вижда и от посещенията с нискотарифните компании. Това се забеляза още от последното тримесечие на предходната година. Тогава гости от Германия, Испания, Великобритания, скандинавските страни напълниха улиците на София и Пловдив. Това важи и за началото на тази година. Така че има голямо увеличение и на културния туризъм в сравнение с предходната година. Също така много успешно се развива балнео-, спа и уелнестуризмът, които през последните години се превърнаха в хит. Топлите минерални води във Велинград, Хисаря, Поморие, Сандански, Девин са предпочитани през зимния сезон. Като цяло цяло очакваме 1,7 млн. посещения от декември до края на април.

- Какви са предпочитаните пакети?

- На първо място са пакетите, свързани със зимния, ски и сноуборд туризъм, балнео- и спа. Очакваме обаче и туристи, които ще посетят някои места на страната заради различни празници и фестивали. Средствата по различни оперативни програми пък дадоха възможност на много читалища да подготвят свои програми.

- Колко средно харчи българинът за почивка в зимен курорт?

- Българинът предпочита обикновено тридневните пакети. Те комбинират най-вече петък, събота и неделя. Тези, които ползват малки семейни хотели и частни квартири, харчат между 75 и 95 лева дневно на човек. На тези пък, които ползват по-висока категорийна база - 4 и 5 звезди, плащат средно по 250 - 270 лева на човек.

- Как ще се отразят на бранша промените във връзка с почивните дни?

- Според мен положително, тъй като туризмът не се влияе от датите за почивки. Когато предишни години имахме дълги уикенди, отново се търсеха тридневни пакети. И тогава не сме имали нагласата от пътуващите да използват изцяло целия период на дълъг уикенд единствено за туризъм. Така че не мисля, че ще има някаква промяна по отношение на пътуванията. Дори това облекчава бранша. От една страна, дава възможност на бизнес хотелите в големите градове да работят нормално, тъй като предвид дългите уикенди бизнесът спираше да работи, понякога дори за цяла седмица. Това много пречеше на хотелите, ориентирани към бизнес туристи, които вършат различни търговски сделки. В същото време в известна степен ще се увеличат плащанията на бизнеса по отношение на работниците, които в неработни дни получават допълнително възнаграждение. Така че като цяло промените са в интерес на туристическия бранш. Хората, които пътуват, ще продължат да го правят. А и ако искат, винаги може да си вземат и отпуск и да си слеят дните.

- Има ли вече визия за летния туристически сезон, какви са вашите прогнози?

- Може да се каже, че този летен сезон започна да се подготвя още от миналата година. От 1 май 2016-а сме в продажба на места. Хората, които почиваха у нас тогава, можеха да си резервират почивката и за този сезон. Вече има над 6000 предварителни записвания. Те са главно от Великобритания, Германия и скандинавските страни. Повечето от тези хора държат да са в същата стая, същия хотел и искат да са сигурни, че ще си осигурят почивката.

- За кои курорти се отнася това?

- Слънчев бряг, Св. Константин и Елена, Златни пясъци и Албена.

- А колко са предварителните записвания от българи?

- Сънародниците ни, които ползват квартири и вили, обикновено имат уговорка със собствениците от предходната година за определена дата, без да извършват предварителни плащания. А и постоянните гости са гордост за собствениците.

- Ще имаме ли обаче безплатни чадъри и шезлонги? Излезе, че около 70 стотинки ще струва сянката на плажа, така ли е наистина?

- Наистина къмпинг „Нестинарка” поддържа най-ниската цена - 72 стотинки, и ще бъде такава това лято. Според мен обаче няма добра политика в това отношение и хората ще останат с напразни очаквания. На много българи им е познат опитът от Гърция, където чадърите ще бъдат безплатни срещу консумация, но едва ли ще стане така и у нас. А според мен няма никакъв проблем това да се случи. Когато сядате лятото в някое кафене, вие не плащате нищо, когато консумирате нещо. Така че може да се вземе пример от тротоарното право.

 

Визитка:

Работи в сферата на туризма повече от 30 години
Завършил е Техническия университет в София и УНСС
През годините е заемал различни длъжности в сферата на туризма – екскурзовод, туристически представител, офис директор в международната търговска организация “Балкантурист”, изпълнителен директор на капитала на холдинга Balkan Holidays international, президент на клоновете на Balkan Holidays в Лондон, Ню Йорк, Рим, Москва, Кайро и др.
Взема участие в работата на много неправителствени организации – Българската асоциация на туристическите агенции, Българската асоциация за екотуризъм
До 2006 г. е председател на Съвета по туризъм и член на Българския туристически борд

 

 

 

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.