Проф. Георги Михов, ректор на Технически университет – София:

Нетипичните специалности се превръщат в паразитни

Мила Мишева - петък, 17-11-2017 - 08:00

Всеки пети студент в ТУ-София отпада преди да е завършил * Обсъждаме съвместно обучението между университетите

- Проф. Михов, на последното заседание на Съвета на ректорите гилдията поиска ограничаване на нетипичните специалности в различните университети. Защо се обединихте около това становище?

- Ставаше въпрос за въвеждане на мораториум върху разкриването на нови образователни звена като филиали, колежи, както и за нови специалности, които са неспецифични и неприсъщи за конкретно учебно заведение. Мотивът е ясен - нароиха се много структури на фона на една доста малка България и това породи появата на т.нар. нелоялна конкуренция между университетите. Това се отнася за случаи, при които например един инженерен ВУЗ разкрива обучение в областта на икономиката. Когато се разкрива колеж, трябва да се направи анализ на това дали в дадения регион има наличието на достатъчно кадри както от съответните професионални направления, както и структури, които биха могли да извършват обучението.

- Може ли дадете пример за звена с нетипични специалности или нелоялна конкуренция?

- Например има известни звена на даден университет в Бургас, където се извършва прием на документи за дистанционно обучение в съвсем отдалечен университет.

- Има ли във вашия университет нетипични специалности?

- Категорично мога да кажа, че професионалното направление „Администрация и управление” е нетипично за Техническия университет (ТУ) в София. Заявявам го съвсем отговорно. Там има две специалности – едната е „Публична администрация“, а другата - „Стопанско управление“, която обаче е насочена към допълнително обучение за инженери и специалисти, които могат да придобият познания по управление на производство на предприятия, съответно фирми и т.н.

- Ще закриете ли тези специалности и откога?

- Очаква се през следващата учебна година специалността „Публична администрация“ да бъде закрита.

- Наскоро Европейската комисия даде препоръка на България да намали университетите си от 52 до 10. Съгласни ли сте с това становище?

- Въпросът не е в броя на университетите. Тук проблемът отново опира до нетипичните специалности в дадени висши училища. Ако неспецифичното обучение се премахне, броят на университетите няма никакво значение. По света има различни модели. В някои държави броят на университетите на глава от население е по-голям от този в България. Висшите училища трябва да се развиват в сферата, в която са най-силни, да не се разхвърлят в нетипични специалности, които се превръщат в паразитни, и да осигуряват качествено обучение на студентите. С ректорите обсъдихме и идеята за съвместни обучения на университетите по дадени специалности. Мога да ви дам съвсем конкретен пример. Нашият университет има обучение по химия при специалностите, свързани с машинно инженерство и електроинженерство. Химията е нетипична за нашия университет, но ние сме длъжни, за да извършваме обучение в областта в тези специалности, да поддържаме съответно щатен персонал и лаборатории на високо ниво, защото от това зависи качеството на обучението. И в същото време на няколко метра от ТУ- София се намира Химикотехнологичният и металургичен университет с изключително добри лаборатории и преподаватели. Едно такова съвместно обучение по дадени специалности би било изключително полезно и за двата университета и най вече за студентите.

- Успяхте ли да запълните план-приема си през настоящата учебна година, каква е равносметката ви?

- Равносметката е, че се приближихме до миналогодишния прием. Успяхме да запълним местата в държавна поръчка средно 97%, т.е. останали са 3% незаети места.

- Непрекъснато се говори за недостиг на инженери, може ли вече да се говори за завишен интерес към инженерните специалности от страна на кандидат-студентите?

- Интересът към инженерните специалности е различен от страна на бизнеса и от страна на кандидат-студентите. От страна на бизнеса той непрекъснато се засилва и ни призовават да им осигурим кадри. А всъщност хората са малко. За разлика от бизнеса инженерната професия е недооценена от кандидат-студентите с изключение на няколко специалности. Има няколко причини затова. Едната е намаляването изобщо на кандидат-студентите в България поради демографски причини, заминаването в чужбина от страна на завършващите училище, както и многото деца, които не успяват да завършват средно образование. Нещо повече - има едно изместване в посока на хуманитарни и икономически специалности. Инженерната професия е доста трудна, да не говорим в инженерното обучение. И няма достатъчен афинитет. Това, разбира се, не важи за всички професии, изключение правят тези в областта на комуникациите и компютрите. Там интересът е доста голям.

- Има голям процент отпадане на студенти в ТУ-София, продължава ли това като тенденция?

- По миналогодишни данни накъде около 20% от нашите студенти не успяват да завършат.

- А в кой курс отпадат?

- Отпадането е още в първи курс. Това се дължи преди всичко на недооценяването на тежестта на инженерното обучение. Някои от децата просто не са за този вид обучение, други не са попаднали в точната специалност, трети решават, че някои други дейности в живота са им по-важни.

- От години организирате лекции, с които се наваксват знания от средното училище. По кои предмети са и каква част от студентите ги посещават?

- Организираме лекции по математика, а минали години - и по физика. Те са достъпни са всички студенти, но се посещават само от тези, които имат чувство за необходимост от допълнителни познания по математика. Тези допълнителни лекции са сравнително ограничено количество, доколкото си спомням – около 16 часа на семестър. Малко е, но все пак това е едно допълнение към основата от средното образование. Трябва да се грижим едновременно и за средното, и за висшето образование. Изключително силно подкрепям действията на нашето министерство към подобряване училищното образование, защото корените на висшето са именно там. Надявам се скоро училището наистина да предлага по-качествено обучение и тези наши допълнителни лекции да отпаднат.

- Как стои въпросът с чуждите студенти в ТУ-София? Колко са и от кои страни?

  • Чуждестранни студенти като граждани на европейските държави са сравнително малко – около 50. Около 700 човека имаме чуждестранни студенти извън ЕС. Те са предимно от Турция, Казахстан и тази година имаме контингент от Нигерия.

  •  

  •  

  • Визитка:

  •  
  • Роден е на 9.11.1954 г. в Кърджали

  •  
  • Инженер по радиоелектроника

  •  
  • Става професор по цифрова схемотехника през 2007 г.

  •  
  • Зам.-ректор по учебна дейност, качество и акредитация на ТУ – София (2010-2014)

  •  
  • Ректор на Техническия университет – София (от 24 ноември 2014)

 

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви,
която ще бъде запазена следващите 7 дни.